Samo umieszczanie kursora nad ikoną (czyli graficznym symbolem programu lub funkcji) nie wystarczy do uruchomienia związanej z nią akcji -- wszak mogliśmy nad nią tylko ,,przejeżdżać''. Do potwierdzania wyboru służą znajdujące się na myszce guziki. Najczęściej są dwa: lewy służy do potwierdzania wyboru funkcji, nad którą znajduje się kursor (odpowiednik Enter na klawiaturze), a prawy rozwija listę funkcji skojarzonych z aktualną pozycją kursora, czyli menu podręczne (jak np. widoczne w środku ekranu na rys. 1.1). Jeśli wybierzemy ustawienie myszy dla leworęcznych (lub trzymających mysz po lewej stronie biurka), funkcje guzików ulegną zamianie.
Najechanie kursorem na ikonę lub napis i wciśnięcie lewego guzika myszy określamy ,,kliknięciem'' danego symbolu (click)1.4. Kliknięcie na obiekcie i dalsze przesuwanie myszy -- bez puszczania wciśniętego guzika -- określamy mianem ciągnięcia lub przeciągania (drag). W ten sposób np. zaznaczamy bloki tekstu lub przemieszczamy okna na ekranie (,,ciągnąc'' za górną część ramki). ,,Przeciąganie'' symbolu w określone miejsce, np. na ikonkę kosza na śmieci, polega na zwolnieniu guzika myszki nad miejscem przeznaczenia. Działanie takie określamy mianem ,,przeciągnij i upuść'' (drag and drop).