do góry         o książce


1.1 Jednolity interfejs

Interfejs (interface) to połączenie, sposób współpracy lub sposób porozumiewania się różnych systemów, na przykład człowieka z programem komputerowym.

Podobnie do kierownicy oraz pedałów gazu i hamulca w różnych samochodach, podstawowe elementy sterowania programami znajdują się w tych samych miejscach i wyglądają podobnie. Współczesne programy i systemy1.2projektowane są według tego samego dążenia do naturalnej standaryzacji, dzięki któremu jazda nowym samochodem nie wymaga osobnego kursu.

Wygoda obsługi nie jest już ograniczana wydajnością komputerów, jak jeszcze kilka lat temu, gdy grafika była luksusem wymagającym drogiego sprzętu. Aktualnie komputery są już ,,co najmniej wystarczająco mocne'', by zapewnić płynność skomplikowanej grafiki, dźwięku itp. Jednak sam postęp technologii nie spowoduje zmian w sposobie obsługi programów -- o tym decydują ludzie: projektanci i użytkownicy. Opisany w tej książce standard jest wynikiem wieloletniej ewolucji i powinien się utrzymać w ogólnym zarysie do momentu, gdy klawiaturę zastąpi swobodna konwersacja, a ekran -- ruchome hologramy. W każdym razie, wpisywanie w wierszu poleceń (command line) tajemniczych komend, których wymagał np. DOS, jest już dla ,,normalnych'' użytkowników na szczęście historią (lub złym wspomnieniem):

\includegraphics [width=10cm]{figures/pomocy.eps}

Zastąpiła je...


do góry o książce
Dalej: 1.2 Myszka Do góry: 1. Obsługa współczesnych komputerów Wstecz: To musi być proste