![]() |
Letnia Szkoła Fizyki Płock, 30 czerwca - 12 lipca 2008 |
![]() |
|||||||
|
OPIS ZAJĘĆ: dr Grzegorz Brona (IFD) Cząstki elementarne i fizyka relatywistyczna (6h) Treść: W czasie zajęć podam podstawowe infrmacje o świecie cząstek
elementarnych i metodach ich pomiaru. Następnie zajmiemy się
wprowadzeniem równań fizyki relatywistycznej do opisu cząstek, w
szczególności zastanowimy się jak opisać zderzenia pomiędzy cząstkami. Na
zakończenie rozważymy pewien efekt, który do dziś nie pozwala spokojnie
zasnąć wielu fizykom, mianowicie zastanowimy się czy istnieje górne
ograniczenie na energię cząstek elementarnych będących składnikami
promieniowania kosmicznego. O samym promieniowaniu kosmicznym, jego
odkryciu i podstawowych cechach też parę słów powiem.
dr Andrzej Dragan (IFT) Niezwykle szczególna teoria względności (8h) Treść: Wprowadzienie i omówienie posdstawowych pojęć Teorii Względności.
dr Piotr Szymczak (IFT) Demonologia stosowana (O entropii, informacji i demonie Maxwella) Treść: (1) Entropia i informacja czyli jak mierzyć nieporządek; (2) Perpetua i
demony czyli czego nie wolno w fizyce; (3) Zapadka Smoluchowskiego czyli
mechaniczny demon Maxwella; (4) Motory brownowskie czyli o
wykorzystywaniu chaosu; (5) Silnik Szilarda czyli o cenie zapominania.
dr Andrzej Okołów (IFT) Czarne dziury (4h) Treść: (1) Geometria nieeuklidesowa na przykładzie sfery (i być może
powierzchni siodłowej); (2) Czasoprzestrzeń i jej geometria; (3) Czarna
dziura Schwarzschilda; (4) Czarne dziury we wrzechświecie.
dr Paweł Kasprzak (KMMF) Wprowadzenie do mechaniki kwantowej (8h) Treść: Celem wykładu jest przedstawienie ogólnych idei mechaniki
kwantowej ilustrowane prostymi przykładami. W szczególności chciałbym
opowiedzieć czym jest stan układu, amplituda prawdopodobieństwa, spin
cząstki, czym są bozony i fermiony. Pojęcia te postaram się zilustrować
omawiajac doswiadczenie z dwiema szczelinami, rozpraszanie cząstek na
krysztale czy podając wyprowadzenie widma ciała doskonale czarnego.
Postaram sie też coś powiedzieć o układzie okresowym pierwiastkow i
zasadzie nieoznaczoności oraz pobieżnie opisać kilka zjawisk, których bez
znajomości mechaniki kwantowej nie dało by się zrozumieć. Będę przy tym
ograniczał matematyczny język do minimum, zakładajac jedynie znajomość
liczb zespolonych. Głównym ródłem inspiracji tego wykładu będzie III tom
wykładow Feynmana.
dr Krzysztof Markowicz (IG) Badanie wpływu aerozoli atmosferycznych na zmiany klimatu (3,5h) Treść : Wykład (1.5 h): Wpływ aerozoli na zmiany klimatu. Monitoring
zamieszczeń atmosfery. Pomiary terenowe (1h): pomiary podstawowych
parametrów meteorologicznych oraz grubości optycznej atmosfery przy
użyciu fotometru słonecznego opracowanie wyników i dyskusja (1h)
zajęcia w kilku grupach w czasie których uczniowie opracowują wyniki,
wyznaczają wielkości pośrednie takie jak: położenie słońca na nieboskłonie,
masa optyczna atmosfery, grubość optyczna związana z rozpraszaniem
molekularnym a następnie wyznaczają grubość optyczną aerozoli. Na
podstawie tzw. trajektorii wstecznych (pobranych z Internetu) oraz
warunków meteorologicznych przeprowadzają analizę transportu
zanieczyszczeń powietrza nad obszar obserwacyjny.
prof. Marian Grynberg (IFD) O światach niżej niż 3 wymiarowych w półprzewodnikach (2-3h) prof. Paweł Urbański Od fizyki do matematyki i z powrotem (2-3h) Od fizyki do matematyki i z powrotem dr Piotr Sołtan (KMMF) O delcie Diraca (2h) Treść: wykład będzie wstępem do teorii dystrybucji zwanych także
funkcjami uogólnionymi. Dystrybucje są niezmiernie ważnymi, a przy tym
wygodnymi, obiektami spotykanymi bardzo często w fizyce matematycznej i
matematyce. Jedną z nich jest tak zwana "funkcja delta Diraca", która
przede wszystkim nie jest funkcją. Jest jednak obiektem, który można badać
i którego można używać. Z pomocą funkcji delta spróbujemy zróżniczkować
fukncje nieróżniczkowalne.
Michał Nawrot Astronomia i kosmologia (3h) Treść: Przegląd ciekawych zagadnień z zakresu astronomii i kosmologi.
Wykład z wykorzystaniem technikmultimedialnych.
dr Katarzyna Grabowska (KMMF) Jak obliczyć pierwiastek z -1 (4h) Treść: Zajęcia dotyczyć będą liczb zespolonych, historii ich odkrycia oraz
tego do czego mogą się przydać. Uczestnicy nauczą się praktycznych
rachunków na liczbach zespolonych, rozwiązywania równań wielomianowych
trzeciego i czwatego stopnia. Opowiem także matematyczną wersję historii o
Dawidzie i Goliacie, czyli jak niepozorny jąkała pokonał znanego matematyka
i co z tego wynikło.
Objaśnienia: IFD - Instytut Fizyki Doświadczalnej IFT - Instytut Fizyki Teoretycznej IG - Instytut Geofizyki KMMF - Katedra Metod Matematycznych Fizyki |
||||||||