do góry         o książce

Punkt widzenia klienta

Spora część aktywności we współczesnym świecie to kupowanie -- usług, rzeczy, informacji... Przed każdym zakupem, aby dokonać właściwego wyboru spośród ogromnej gamy możliwości oferowanych przez różne firmy i nie paść ofiarą reklam czy promocji, powinniśmy, choćby w minimalnym stopniu, poznać i porównać dostępne oferty. Jak to wygląda w praktyce?

Przykład: kupujemy książkę. Jedziemy do księgarni, po przebrnięciu przez korki udało się zaparkować samochód. W końcu stajemy u celu -- ogromne półki zapełnione grzbietami, na nich nie zawsze czytelne tytuły. Jeśli mamy dużo czasu, możemy każdą książkę wziąć do ręki, przeczytać wstęp, przekartkować... Takiego ,,obcowania z książką'' oczywiście nic nie zastąpi, problem w tym, że rzadko mamy na to czas. Próbujemy więc zasięgnąć porady sprzedawcy. Oczywiście trudno oczekiwać, że czytał akurat wszystkie książki z zakresu naszych zainteresowań, w najlepszym razie wie o książkach na ściśle określony temat. Na przykład wie, że była taka książka, ale chwilowo została wyprzedana. Może będzie w innej księgarni -- znowu samochód, korki, parkowanie...

Alternatywa: księgarnia internetowa (np. w Polsce merlin.com.pl, w USA amazon.com). Przeszukujemy zbiór książek według kategorii, autorów czy np. występujących w tytule słów. Wybór jest zwykle większy niż w tradycyjnej księgarni, gdyż oglądane przez nas książki wcale nie muszą się tam fizycznie znajdować. Do każdej książki może być dołączony opis, streszczenie, spis treści, opinie czytelników itd. Książki są tu zwykle tańsze niż w ,,prawdziwych'' księgarniach -- łatwo zgadnąć, że koszty prowadzenia takiej sprzedaży są niższe6.6. Nawet jeśli po dodaniu kosztów przesyłki na nasz adres ceny się wyrównają, zaoszczędziliśmy koszt i czas podróży do księgarń.

Dzięki szybkości i łatwości wirtualnego odwiedzania kolejnych sklepów możemy w ten sposób zapoznać się z aktualną ofertą i cenami wielu sklepów czy firm, oferujących interesujący nas produkt. Chwileczkę, właściwie nie musimy nawet sami klikać po tych wszystkich witrynach -- zrobią to za nas, oczywiście, komputery! Przykładem uaktualnianej wciąż bazy danych o produktach elektroniki użytkowej (consumer electronics) jest shopper.com. Po wpisaniu nazwy interesującego nas urządzenia oferuje listę sklepów internetowych (w USA), w których możemy je kupić, proponowane w nich ceny, warunki dostawy itp. W Polsce pojawił się np. serwis wspomagający wybór samochodu www.autozakup.pl.


do góry o książce
Dalej: Punkt widzenia przedsiębiorcy Do góry: 6.3 E-biznes Wstecz: 6.3 E-biznes