do góry         o książce


5.4.1 Słowa kluczowe, czyli jak szukać i dać się znaleźć

Do przeszukiwania Internetu w zasadzie wystarczą informacje z rozdziału 2. Pomimo tego zastanówmy się, co się tak naprawdę dzieje, gdy po wpisaniu hasła w okienku wyszukiwarki wciśniemy guzik \framebox {{\sf Szukaj}}.

Odpowiedź dociera do nas zwykle w kilka sekund, na pewno więc nie są w tym czasie przeszukiwane wszystkie komputery Internetu. Całe wyszukiwanie odbywa się na dysku jednego komputera, na którym znajduje się baza danych o stronach WWW. Zależnie od szperacza, z którego korzystamy, baza danych może być większa lub mniejsza, bardziej lub mniej aktualna, globalna lub ograniczona do jednego kraju, a informacje o stronach WWW mniej lub bardziej dokładne.

No właśnie, ale jak usystematyzować informacje o zawartości stron WWW, czyli informację o informacji? Zbiór wszystkich słów pojawiających się na stronie nie jest najlepszym pomysłem. Na przykład słowo ,,pogoda'' pojawi się na pewno w wielu wspomnieniach z podróży, umieszczanych często na stronach WWW, a nie tylko w serwisach meteorologicznych. Czasami ,,z braku lepszego pomysłu'' szperacze wykorzystują pierwszych kilka czy kilkadziesiąt słów jako reprezentatywne dla zawartości strony, jednak znacznie lepsze są słowa kluczowe.

Wyobraźmy sobie, że tworzymy stronę WWW poświęconą porównaniu cen komputerów i wynajdywaniu najtańszych. Hasła (czyli słowa kluczowe, keywords) kojarzące się większości ludzi z tym tematem to ,,komputer'', ,,cena'', ,,najtaniej'' albo wyrażenia ,,ceny komputerów'' czy ,,najtańsze komputery''. W nagłówku tworzonej strony WWW możemy wpisać dowolną liczbę słów czy zwrotów kluczowych, opisujących zawartość. Nie będą się one pojawiały przy wyświetlaniu strony (strona z rys. 5.3 ma w miejsce słów kluczowych wpisany tekst słowa kluczowe ...), za to wykorzystują je przeszukujące Internet szperacze. Wybierając słowa kluczowe, powinniśmy wyobrazić sobie, jakie hasła wpisywać będą w szperaczach ludzie, chcący trafić na strony takie jak nasza.

Analogiczne rozumowanie przeprowadzamy w odwrotnej sytuacji. Jeśli chcemy coś w Sieci znaleźć, wyobraźmy sobie najpierw, jakie hasła (czy wyrażenia) autor szukanej przez nas strony uznałby za specyficzne dla zawartych w niej treści.


do góry o książce
Dalej: 5.5 Kryptografia i zakupy przez Do góry: 5.4 Gdzie się podział spis Wstecz: 5.4 Gdzie się podział spis