Kocioł
Kocioł charakteryzuje się zwyczajowo podając trzy powierzchnie: rusztu, ogrzewalną i przegrzewacza.
Do nich proporcjonalna jest moc kotła. Wszystkie powierzchnie w wiernym modelu wypadłyby o kwadrat skali mniejsze.
Z drugiej strony z rozumowania 1 o mocy dostaliśmy, że moc parowozu zmniejszy się k4 razy. Możemy stąd
wnioskować, że, na całe szczęście, w modelu wystarczy skonstruować kocioł o powierzchni ogrzewalne i przegrzewacza
k4 razy mniejszej niż w prototypie. W rzeczywistości moc modelu może
być większa niż wynika z oszacowania w rozumowaniu 1, po drugie zaś ciśnienie
pary będzie mniejsze, spadnie zatem sprawność termodynamiczna silnika, wobec
czego kocioł należy zaprojektować z zapasem mocy cieplnej.
Kocioł Pt47
Celem porównania kilka wielkości charakteryzujących parowóz Pt47 [H.Sobolewski, Konstrukcja i projektowanie parowozów]
temperatura w palenisku | 1760 °C | ||
temperatura gazów na wejściu do rur | 1200 °C | ||
temperatura gazów w dymnicy | 350 °C | ||
temperatura pary przegrzanej | 370 °C | ||
wydajność kotła | 3.36kg/s | 231m2 | 1.45mg/cm2 |
moc wydzielana na ruszcie | 13MW | 4.5 m2 | 2.9MW/m2 |
powierzchnia skrzyni ogniowej | 4.5MW (35%) | 19 m2 (8.2%) | 23.7W/cm2 |
powierzchnia płomieniówek | 2.2MW (17%) | 109 m2 (47%) | 2W/cm2 |
powierzchnia płomienic | 2.5MW (19%) | 103 m2 (45%) | 2.4W/cm2 |
powierzchnia przegrzewacza | 1.7MW (13%) | 92 m2 (+40%) | 1.8W/cm2 |
powierzchnia zewnętrzna kotła | -280kW (2%) | 60 m2 | 0.46W/cm2 |
Kocioł jednopłomieniówkowy
Ponieważ, zwłaszcza w małych skalach, konstrukcja kotła jest zupełnie inna niż w prototypie, poniżej proponuje sposób projektowania kotła z jedną płomieniówką, który łączy prostotę konstrukcji z dużą wydajnością.
Zakładajac, że ciepło właściwe gazów jest stałe, mierząc temperatury w odniesieniu do temperatury wody w kotle dostaniemy:
P-σSRtR4 |
P |
Ilość ciepła potrzebna do wytworzenia 1g pary nasyconej przy o ciśnieniu kilku atmosfer wynosi około 2.7kJ. Ciepło właściwe samej pary wynosi około 2.3J/goC. Z drugiej strony, ciepła dostarcza spalanie paliwa.
Spalanie paliwa
Paliwo | Ciepło spalania [kJ/g] | Gęstość [g/dm3] @25oC | Stechiometryczna objętość powietrza [dm3/g] @25oC | Objętość gazów spalinowych [dm3/g] @820oC |
Propan | 50.3 | 1.8(g)/585(l) | 14 | 630 |
Butan | 2.4(g) | 14 | 810 | |
Metanol | 22.7 | 787 | 5.7 | 270 |
Etanol | 29.7 | 785 | 8 | 450 |