Jak TO działa? Urządzenia kwantowe. 1100-3JTD, OGUN: 1100-JTD-OG (3 ECTS)
W semestrze zimowym 2019/20 serdecznie zapraszam na wykład z doświadczeniami pt. "Jak TO działa? Urządzenia kwantowe" - wykład będzie we środy o 17:15 w sali 0.03a (parter, ul. Pasteura 5). Pierwszy wykład 9 października!
[DOPISEK: podobno w USOS nie ma wolnych miejsc, ale można się będzie zapisac na pierwszym wykładzie.]
Wykład zdobył wyróżnienie Dziekana Wydziału Fizyki w 2014 r! oraz NAGRODĘ Dziekana Wydziału Fizyki w 2018 r! Wyróżnienie zdobywają wykłady najlepiej ocenione w studenckich ankietach. Przy okazji dziękuję studentom za dobre ankiety :)
Atutem Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego jest nie tylko wysokiej klasy kadra naukowa, ale także unikatowe możliwości demonstrowania różnego rodzaju zjawisk fizycznych. Kontakt studentów z prawdziwym eksperymentem przeprowadzanym na ich oczach w czasie wykładu pozwala zrozumieć sens praw fizyki zapisanych w języku matematyki, wyrabia intuicję, ćwiczy zdrowy rozsądek i zapada w pamięć. Chciałbym zaproponować wykład będący uzupełnieniem wykładów z Mechaniki kwantowej, Elektrodynamiki, Fizyki materii skondensowanej itp. o pokazy doświadczalne. Studenci II i III roku Wydziału Fizyki wszystkich kierunków i specjalności mogliby na własne oczy zobaczyć zjawiska kwantowe będące podstawą nowoczesnych technologii. Jest to o tyle ważne, że otacza nas coraz więcej urządzeń działających dzięki zastosowaniu mechaniki kwantowej (diody półprzewodnikowe, twarde dyski, pamięci półprzewodnikowe, ekrany OLED, ogniwa i baterie, detektory promieniowania UV-VIS-IR-GHz itp.), w wielu dziedzinach techniki jesteśmy blisko osiągnięcia limitu kwantowego miniaturyzacji (tranzystory w procesorach, rozmiar bitów na dysku twardym), wraz z rozwojem nanotechnologii pojawiły się np. nowe strategie w diagnostyce i terapii medycznej (nanocząstki służące do obrazowania i niszczenia zmian nowotworowych, pokrycia silver-nano itp.). Studenci Wydziału Fizyki, wkraczający po studiach w dorosłe i samodzielne życie nie raz będą musieli odpowiadać na pytanie "jak to działa?". Zadaniem proponowanego wykładu jest pokazanie w jaki sposób można wykorzystać zjawiska kwantowe do budowy nowych urządzeń oraz jak wytłumaczyć zasady działania.
W obronie rozumu: Jeżeli jakaś teoria filozoficzna nie daje się przetłumaczyć na góralski, to jest to teoria fałszywa. Józef Tischner
-
ZALICZENIE: Jedna z trzech form:
- esej na temat PRZYSZŁOŚCI TUTAJ JEST SZABLON (w doc) najpóźniej do 5 stycznia 2020 r.
- film pokazujący doświadczenie i jego POPULARNE wyjaśnienie na gruncie mechaniki kwantowej
- końcowy TEST z wiedzy przekazanej w czasie wykładów - 29 stycznia 2020 sala 1.02 (Ip. Wydział Fizyki UW) godzina 15:00 (BEZ kwadransa)
Ilustracja: Daniel Mróz do książki Stanisława Lema "Cyberiada"
streszczenie
[w nawiasach przykładowe pokazy lub czas na dyskusję]- Disruptive technologies, czyli o postępie technologicznym [BEZ HASŁA] [dyskusja ze studentami na temat rozwoju techniki]
- Jak działa komputer? Logika bramek logicznych [pokaz działania klasycznych bramek logicznych AND i OR, sumator na przekaźnikach elektromagnetycznych; budowa żywego sumatora]
- Mechanika kwantowa w doświadczeniach [efekty falowe: dyfrakcja i interferencja światła; elektron jako punkt materialny (lampa elektronowa); ciało doskonale czarne; kamera termowizyjna; efekt fotoelektryczny; linie widmowe atomów; dyfrakcja elektronów (na graficie); nadprzewodnik]
- Co to są półprzewodniki? [przepływ prądu: metal; jony w cieczy; podgrzewane szkło; termistor + ciekły azot; przerwa energetyczna w świetle przechodzącym przez próbkę; diody]
- Do czego służą studnie, druty, kropki kwantowe? [lasery półprzewodnikowe; "sztuczny" gekon; luminescencja kropek kwantowych (jak się uda)]
- Co to jest nanotechnologia? [roztwory kolorowych nanocząstek; zasada nieoznaczoności Heisenberga; pokrycie hydrofobowe (efekt lotosu); podłoże krzemowe (tzw. wafer) z tranzystorami]
- Dlaczego dioda świeci:jak zamienić ładunek elektryczny na foton? [kolorowe diody; mieszanie barw RGB i CMYK; jak uzyskać białe światło; kamery cyfrowe VIS-IR]
- Fotowoltaika: jak zamienić fotony na prąd? [zjawisko fotoelektryczne; fotokomórki; diody]
- Co to jest spin? [pokaz własności magnetycznych materii; indukcja Faradaya (+ nadprzewodnik); eksperyment Einsteina de Haasa; zapis magnetyczny]
- prof. Andrzej Szymacha - 100 lat później Szczególna teoria względności
- Co to jest splątanie kwantowe [stany splątane; nierówność Bella (klasycznie); detekcja polaryzacji (kryształy dwójłomne, np. kalcyt)]
- Czy można się teleportować? [detekcja polaryzacji (kryształy dwójłomne, np. kalcyt)]
- Czy można złamać szyfr kwantowy? [protokół kryptografii kwantowej] (po 82 slajdzie)
- Obliczenia kwantowe [płytki światłodzielące; bramka SQRT(NOT) (interferometr Macha-Zendera); "pomiar bez oddziaływania" na interferometrze;]
- Co to jest grafen: ile kosztuje "czarne złoto"? [nanorurki i fullereny; badanie powierzchni grafitu/grafenu mikroskopem tunelowym STM (widać pojedyncze atomy!)]
- Czy komputer może myśleć tylko gdy jest nieobliczalny? [dyskusja ze studentami]
- O uczciwości w nauce: nauka a pseudo-nauka. [pokazy różnych "cudownych" opasek, "moderatorów pola geopatycznego" itp. Dyskusja ze studentami]
- Prof. Piotr Durka wykład "Elektryczny ślad myśli i interfejsy mózg-komputer"
zasady zaliczenia
OBECNOŚĆ: - w zasadzie obowiązkowa (trzeba być co najmniej na 10 z 15 wykładów). Na początku każdego wykładu prosty test, więc żeby być dopuszczonym do zaliczenia wykładu należy zdobyć co najmniej 10p z 15 możliwych.test końcowy
ŚRODA, 29.01.2020 r. godz 15:00 (PUNKT!) sala 1.02 (1 p. Wydział Fizyki UW).
prace zaliczeniowe 2019-20
Film!
- Adriana Wagner Doświadczenie Younga
- Krzysztof Dzieszuk Europolska
- Jagoda Kamińska Zatopieni
- Przemysław Magielski 2095
- Karolina Palade Jest rok 2040
- Karol Przepiórkiewicz Eko Poranek
- Karolina Sokołowska Urodziny
- Krystian Załucki Rachunek Sumienia
- Piotr Bartnicki Jak wyglądałby pilot do TV w przyszłości?
- Bruno Bednarski AI na przyszłym polu bitwy
- Ewa Bogdanowicz Samotność, a technologia
- Damian Borkowski Małe zmiany, duże efekty
- Marta Dębska Seks-roboty
- Katarzyna Gulko Nowy wspaniały świat biotechnologii?
- Kajetan Husiatyński Jedna karta by wszystkimi rządzić
- Łukasz Kamiński Czy podsłuchy nas dościgną?
- Joanna Kęczkowska Księżycowa gorączka złota
- Joanna Korona Kryzys klimatyczny i co dalej?
- Magda Krzywicka Domy zrównoważonego rozwoju
- Dawid Lubiński Czym jeszcze zaskoczą nas smartfony?
- Aleksandra Matejkowska Hologramy przyszłości
- Bartosz Mierzejewski Dzieci szyte na miarę
- Michał Mojski Samochody przyszłości
- Adrian Naruszko Biogazownia w każdym domu
- Dominika Nowel Przyszłość przeszłości
- Joanna Nowińska Co odbierze ludziom technologia?
- Maksymilian Olak Kosmo reklamy
- Dominika Orecka Muzyka przyszłości
- Daria Orlińska Kontrola drogowa przyszłości
- Piotr Perzanowski Telefon komórkowy czy może . no właśnie co?
- Michał Radwański Poprawka IV, terroryści, i my, zwykli ludzie.
- Marianna Rucińska Telefon przyszłości
- Malwina Śledzik Nowoczesna szkoła
- Iga Urbańska Robot dziennikarz
- Łukasz Wcisło "Poproszę pizzę"
- Hubert Wojewoda Technologia snu
- Wiktoria Zajączkowska Fizyka kwantowa w finansach przyszłości, czy to możliwe?
- Grzegorz Zawada Rozrywka w następnych dekadach
- Paulina Zbiejczuk Inteligentny sprzęt sportowy
- Antoni Żewierżejew Virtual Reality. Jak daleko?
- Karolina Rolińska Wolność i bezpieczeństwo w społeczeństwie cyfrowym
- Magdalena Barczyk Zegarek przyszłości
- Justyna Gołębiewska A gdyby tak można było coś poczuć? Media przyszłości
- Sabina Kaczmarczyk Nowe nośniki leków
- Rafał Kańciała Buty biegowe przyszłości
- Kacper Korus Broń przyszłości
- Luiza Kuźmiuk Możliwe przedmioty w przyszłości
- Marlena Sidoruk Aktywator zdrowia
- Leonid Tkachenko Telefon komórkowy przyszłości - czy to nadal będzie telefon?
- Kamila Winnicka Genetycznie modyfikowane dzieci
- Justyna Wróblewska Zegarek przyszłości
- Aleksandra Rogulska Garderoby przyszłości
- Mateusz Zawistowski Czy za 20 lat elektronika będzie tą z rodu filmów science fiction?
- w czym zastąpi nas sztuczna inteligencja (AI)? A w czym nie ma szans?
- Roboty do roboty!
- zegarek, komputer, komórka, TV, Hi-Fi, samochód, dom za 10-20-30 lat (Wybierając ten temat proszę przeczytać co Państwa koleżanki i koledzy napisali w poprzednich latach! I napisać coś innego, ma się rozumieć.)
- co by było fajnie mieć (wehikuł czasu? tanie źródło energii? antygrawitację? działko na komary? ...)
- co by warto zmniejszyć (powiększyć) i dlaczego?
- interface człowiek-maszyna za kilkanaście lat.
- pilot do TV przyszłości
- rozrywka w następnych dekadach
- problemy świadomych maszyn i ich relacje z ludźmi
- kuchnia przyszłości (tylko błagam, bez lodówek zamawiających towary prosto ze sklepu!)
- usługi sieciowe
- wyzwania technologii krzemowej (litografii, processingu, testow itp)
- synergie (czyli łączenie produktow/modeli): procesor+pamięć+video+..., komorka+komputer+tablet+... drukarka+kopiarka+fax+..., TV+DVD+konsola+...
- nośniki danych
- łączność i lokalizacja
- id karty - uniwersalny dowód osobisty/prawo jazdy/karta płatnicza/i co jeszcze?
- zagrożenia prywatności
- zagrożenia: piractwo kontra copyright ( "piractwo" = np. wymiana plików, łamanie simlocków; "copyright" = np. patentowanie algorytmów, genów itp.)
- nowe usługi i modele biznesowe
- co można zmieścić w zegarku?
- telefon komórkowy przyszłości - czy to nadal będzie telefon?
- disruptive technologies dzisiaj
prace zaliczeniowe
Prace zaliczeniowe studentów 2018-19Prace zaliczeniowe studentów 2017-18
Prace zaliczeniowe studentów 2016-17
Prace zaliczeniowe studentów 2015-16
Prace zaliczeniowe studentów 2014-15
Prace zaliczeniowe studentów 2013-14
Prace zaliczeniowe studentów 2012.
Prace zaliczeniowe studentów 2011.
Prace zaliczeniowe studentów 2010.
Prace zaliczeniowe studentów 2008/2009.
Prace zaliczeniowe studentów 2007/2008.
Prace zaliczeniowe studentów 2006/2007.
Prace zaliczeniowe studentów 2005/2006.
tematy esejów i sprawozdań
Proszę je traktować przykładowo: