Uniwersytet
Warszawski
Jacek
Dobaczewski
1. Wstęp.
2. Zasady systemu honorowego.
3. Zasady nierepresyjności i stuprocentowego zaliczania.
4. Podsumowanie.
5. Załącznik nr 1 – Program wykładu.
6. Załącznik nr 2 – Zagadnienia obowiązkowe.
7. Załącznik nr 3 – Treść zadań na
kolokwia i egzaminy w zbiorze http://www.fuw.edu.pl/~dobaczew/kwanty2/kwanty2.kolo-egza.ps
8.
Załącznik nr 4 – Oświadczenie o
przystąpieniu do systemu honorowego.
Warszawa, lipiec 2003
1. Wstęp.
Honorowy
system zaliczania wprowadziłem i zrealizowałem prowadząc w semestrze zimowym
roku akademickiego 2001/2002 wykład i ćwiczenia z Mechaniki Kwantowej II-B dla
studentów IV roku. Wykład przeznaczony był dla studentów wybierających
specjalność teoretyczną w dziedzinach posługujących się metodami teorii wielu
ciał. Program wykładu oraz lista zagadnień obowiązkowych zamieszczone są na
końcu niniejszego opracowania, odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2.
Motywacją do
wprowadzenia systemu honorowego była chęć uwolnienia się od problemu
niesamodzielnego rozwiązywania przez studentów zadań domowych i zadań na
kolokwiach i egzaminach. Wzorem dla tego systemu był standard obowiązujący na
najlepszych uczelniach amerykańskich, gdzie często wszelkie sprawdziany
studenci piszą w domu, zobowiązując się pod słowem honoru do przestrzegania
odpowiednich zasad. Pojęcie naruszenia tych zasad po prostu nie istnieje; kiedy
pytałem moich znajomych studentów o taką ewentualność, to najczęściej nie
wiedzieli w pierwszej chwili, o co mi chodzi. Dopiero po dłuższych
wyjaśnieniach przypominali sobie o niezwykle nielicznych faktach, kiedy udowodnione
naruszenie zasad prowadziło do dramatycznych skutków – najczęściej do
natychmiastowej relegacji z uczelni. Naruszenie takie było przez nich
traktowane jako niezrozumiały akt dewiacji, a przestrzeganie tych zasad w
żadnym stopniu nie było wymuszane przez groźbę użycia tychże dramatycznych
skutków. Po prostu honor jest dla nich honorem. Zasady systemu honorowego
omawiam w rozdziale 2 niniejszego opracowania.
Mimo tego, że
honorowy system zaliczania zajęć był najbardziej widocznym i spektakularnym
elementem dydaktycznym, to równie ważne były dwie inne wprowadzone zasady:
zasada nierepresyjności i zasada stuprocentowego zaliczania, które omawiam w
rozdziale 3.
Na
prowadzenie zajęć w systemie honorowym uzyskałem specjalną zgodę Pani
Prodziekan do spraw studenckich, Prof. dr hab. Marty Kicińskiej-Habior. Za tę
zgodę i za życzliwe zainteresowanie eksperymentem chciałbym w tym miejscu Pani
Prodziekan serdecznie podziękować.
2. Zasady systemu honorowego.
System
honorowy zaliczania zajęć polegał na pisaniu wszelkich sprawdzianów w domu.
Dotyczyło to zarówno kolokwiów jak i egzaminu pisemnego. Przed rozpoczęciem
semestru, studenci musieli zobowiązać się na piśmie do uczestniczenia w
zajęciach w systemie honorowym. Wzór takiego oświadczenia zamieszczony jest w
załączniku nr 4. Podpisanie tego zobowiązania było warunkiem koniecznym
przystąpienia do zajęć. Jest to oczywiście punkt delikatny, gdyż warunki tego
rodzaju nie są przewidziane regulaminem studiów. Na szczęście nie zdarzyło się
by któryś ze studentów odmówił swojego podpisu i domagał się odbycia zajęć w
systemie tradycyjnym. Gdyby taka sytuacja się zdarzyła, musiałbym oczywiście
zapewnić takim osobom odbycie kolokwiów i egzaminu w systemie tradycyjnym,
czyli na terenie Wydziału i pod moją obserwacją. Wydaje się jednak, że studenci
uznali system honorowy za korzystny i wszyscy bez zastrzeżeń podpisali
podsunięte oświadczenia. Akt podpisania oświadczenia miał oczywiście głównie
wymiar psychologiczny, czyniący z przyjęcia systemu honorowego coś wyjątkowego.
Uważam, że podpisania takiego zobowiązania nie mogło być zastąpione prostym
ogłoszeniem zasad na pierwszych zajęciach.
W systemie
honorowym ciężar odpowiedzialności za samodzielne wykonywanie zadań spoczywa
całkowicie na studentach, którzy pod słowem honoru zobowiązują się do pracy
samodzielnej. W zamian za takie zobowiązanie, uzyskują prawo do pisania zarówno
kolokwiów jak i egzaminu w domu.
W podpisanym
oświadczeniu studenci zobowiązywali się do samodzielnego pisania w domu
kolokwiów i egzaminu, i do korzystania przy tym jedynie z materiałów
pomocniczych napisanych własną ręką. Niedopuszczalne było więc korzystanie z
pomocy drukowanych lub przygotowanych przez kogoś innego, ale można było
korzystać z dowolnych własnych notatek, łącznie z dowolnymi materiałami
przepisanymi własnoręcznie z innych źródeł przed przystąpieniem do sprawdzianu.
Dozwolone były więc tzw. “ściągi’’, byleby napisane były własną ręką.
Studenci
otrzymywali na ćwiczeniach zadania kolokwialne i egzaminacyjne w zamkniętych
kopertach. Mogli je rozwiązywać w domu w dowolnym momencie i w dowolnie długim
czasie. Jedynym ograniczeniem była konieczność pracy nad tymi zadaniami w
jednym odcinku czasu, a nie na przykład po trochu w ciągu kilku dni. Studenci
mieli obowiązek zapisania daty i godziny zarówno rozpoczęcia jak i zakończenia
pracy. Po zakończeniu pracy mieli obowiązek włożenia rozwiązań do dostarczonej
koperty i zaklejenia jej, oraz oddania jej w tym stanie na najbliższych
ćwiczeniach. Nie wolno było przy tym dyskutować zadań i ich rozwiązań zanim
wszyscy uczestnicy ewentualnej dyskusji nie odbyli kolokwium i nie zakleili
swoich kopert.
Tak
sformułowany system honorowy umożliwił przeprowadzenie aż 7 kolokwiów, i
rezygnacji w ten sposób z rozwiązywania zadań domowych. De facto, rolę zadań
domowych przejęły po prostu kolokwia, co nierozerwalnie wymagało przyjęcia
zasady nierepresyjności, o której piszę poniżej.
Niezwykle
ciekawa była analiza czasów potrzebnych studentom (wg ich własnych notatek) na
rozwiązanie zadań. Czasy te wahały się w zakresie nawet i czynnika trzy, i
wcale nie zawsze najdłuższy czas doprowadzał do dobrego rozwiązania. Histogram
czasów był studentom komunikowany wraz z oddawaniem poprawionych kolokwiów.
Powyższe
szczegółowe zasady pisania w domu kolokwiów były nader restrykcyjne i w dwu
aspektach były przez studentów krytykowane. Studenci woleli bowiem, by można
było kolokwia pisać z przerwami i podawać na końcu tylko czas sumaryczny. W
praktyce zasada nieprzerwanego pisania była szybko rozluźniona i akceptowane
były też kolokwia pisane z przerwami. Oczywiście w przerwach nie można było się
“douczać’’ korzystając z materiałów nie napisanych własną ręką lub z
konsultacji z osobami trzecimi. Zasada ciągłości pisania kolokwium może więc
łatwo być usunięta z systemu. Drugim krytykowanym aspektem była niemożność
dyskutowania zadań z kolegami. Studenci uważali, że takie dyskutowanie jest
aktem twórczym i nie jest sprzeczne z zasadą samodzielnego rozwiązania zadania.
Za samodzielne rozwiązanie uważali bowiem samodzielne napisanie rozwiązania.
Taka postawa odzwierciedla oczywiście obecny standard rozwiązywania zadań
domowych, kiedy gorsi studenci bezczelnie przepisują rozwiązania, natomiast
lepsi dyskutują wspólnie problem, a następnie rozwiązania piszą samodzielnie. W
mojej opinii, zasada nie dyskutowania rozwiązań przed odbyciem kolokwium jest
jednak pożyteczna i konieczna. Oczywiście, znów ma ona sens tylko przy
jednoczesnym przyjęciu zasady nierepresyjności.
Nie mam
żadnych złudzeń, że zasady systemu honorowego były zawsze i przez wszystkich
studentów bezwzględnie respektowane. Pojęcie honoru jest bowiem słabo w ogóle
znane w naszym społeczeństwie, a więc trudno się spodziewać by było znane i
uznawane przez studentów, którzy, co więcej, na młodszych latach są często
przyzwyczajani do tego, że ich oszustwa są tolerowane. Dla części studentów
honor oznacza po prostu tyle, żeby się nie dać złapać, a w przypadku złapania,
by do upadłego nie przyznawać się do winy, co w środowiskach kryminalnych
nazywa się “iść w zaparte’’. Studenci nie zdają sobie raczej sprawy z tego, jak
łatwo jest stwierdzić naruszenie zasad systemu honorowego, poprzez po prostu
uważne czytanie oddawanych prac. Na omawianych zajęciach stwierdziłem tylko
jedno rażące i wielokrotne naruszenie zasad systemu honorowego przez jedną
osobę. Osobie tej udzielałem najpierw ostrzeżeń, ale w końcu zmuszony byłem
postawić ocenę niedostateczną po bezczelnym odpisaniu od innej osoby zadania na
egzaminie poprawkowym. Poza tym szczególnym przypadkiem, oceniam, że około
połowa studentów ściśle dotrzymała warunków systemu honorowego, a pozostali
studenci dotrzymywali tych warunków przeważnie. Uważam ten wynik za zachęcający
do dalszych prób z systemem honorowym.
3. Zasady nierepresyjności i stuprocentowego
zaliczenia.
Nieodłącznym elementem
sytemu honorowego musi być zasada nierepresyjności oceny wyników. Oznacza ona,
że negatywny wynik kolokwium może mieć jeden i tylko jeden cel i skutek, a
mianowicie poinformowanie studenta, że danego tematu jeszcze nie umie, oraz
poinformowanie wykładowcy, że studentów danego tematu jeszcze nie nauczył. W
praktyce, studentom przydzielane były punkty jedynie za oddanie kolokwium w
terminie (2 punkty) lub po terminie (1 punkt), oczywiście bez względu czy
kolokwium zostało zaliczone czy nie. W przypadku nie zaliczonego kolokwium
studenci mieli prawo poprawiać je do skutku, czyli dowolną liczbę razy. Aby
zostać dopuszczonym do egzaminu należało natomiast zaliczyć wszystkie
kolokwia, co stanowiło jeden z elementów zasady stuprocentowego zaliczania.
Kolokwia nie były więc punktowane, a dzieliły się jedynie na zaliczone i
jeszcze nie zaliczone. Liczba poprawek nie miała wpływu na ostateczne
zaliczenie ćwiczeń.
Każde
kolokwium mogło być poprawiane na dwa sposoby. W przypadku niezaliczenia
spowodowanego błędami rachunkowymi, lub błędami mniejszego kalibru, student
otrzymywał do poprawki to samo zadanie. W przypadku błędów poważniejszych
student otrzymywał do zrobienia zadanie poprawkowe z tego samego tematu. W
praktyce konieczne było przygotowanie do dwu zadań poprawkowych do każdego
tematu. Zasady zdawania kolokwiów poprawkowych były identyczne jak dla
kolokwiów w pierwszym terminie; jedynie ich oddanie nie było poddane rygorowi
konkretnego terminu oddania.
Możliwość
poprawiania kolokwiów do skutku, oraz brak negatywnych konsekwencji w przypadku
niezaliczenia danego kolokwium (oprócz konieczności jego poprawiania),
zdejmowały presję i stres związane z pisaniem kolokwium i zmniejszały motywację
do ewentualnego naruszania systemu honorowego. Kolokwia pełniły taką rolę jak
powinny, czyli rolę informacyjną. Również i egzamin można było poprawiać, choć
tutaj przygotowano jedynie jedną wersję egzaminu poprawkowego.
System
honorowy wymagał natomiast przeprowadzenia egzaminu ustnego z wszystkimi
studentami, czyli rezygnacji z jakiegokolwiek systemu zwolnień z egzaminu
ustnego. Był on bowiem jedynym absolutnym testem sprawdzającym samodzielność
osiągniętych wyników.
Drugim
elementem zasady stuprocentowego zaliczania była lista zagadnień obowiązkowych
(załącznik nr 2). Każdy student był obowiązany znać wszystkie zagadnienia
obowiązkowe i najdrobniejsze uchybienie tego wymagania skutkowało niezdaniem
egzaminu ustnego. Rygor ten osłabiony był jedynie możliwością wielokrotnego
zdawania egzaminu ustnego. Zagadnienia obowiązkowe stanowiły więc kanon minimum
wymagany absolutnie od wszystkich studentów.
4. Podsumowanie.
Nie ulega
wątpliwości, że system honorowy wraz z zasadami nierepresyjności i
stuprocentowego zaliczania wymagał od prowadzącego te zajęcia dużo większego
nakładu pracy w porównaniu z systemem tradycyjnym. Oczywiście, ten zwiększony
nakład pracy stał w rażącej dysproporcji z nieadekwatnie niskim wynagrodzeniem,
jakie prowadzący za swoją pracę otrzymywał. Ten aspekt problemu stanowi
prawdopodobnie główną przeszkodę w rozszerzeniu systemu honorowego na inne typy
zajęć prowadzonych na Wydziale.
Reakcje
studentów na system honorowy były zdecydowanie pozytywne. Wyrażały się one
zarówno opiniami przekazywanymi prowadzącemu w czasie semestru, jak i
anonimowymi opiniami formułowanymi w ankietach dydaktycznych.
5. Załącznik nr 1.
1. Wstęp
do mechaniki kwantowej wielu ciał:
a. Funkcja
falowa układu nierozróżnialnych cząstek.
b. Operatory
kreacji i anihilacji, przestrzeń Focka.
c. Związek
spinu ze statystyką, fermiony i bozony.
2. Reprezentacje
stanów i operatorów w przestrzeni Focka:
a. Reprezentacja
położeniowa.
b. Reprezentacja
w języku operatorów kreacji i anihilacji (tzw. II kwantyzacji).
c. Baza
przestrzeni Focka w reprezentacji liczb obsadzeń.
3. Twierdzenie
Wicka.
4. Stany
wielocząstkowe o dobrym momencie pędu.
5. Klasyfikacja
stanów wielocząstkowych ze względu na reprezentacje grupy przestawień.
6. Transformacje
kanoniczne dla fermionów i bozonów.
7. Rozwinięcie
perturbacyjne dla układów wielu ciał:
a. Operatory
ewolucji w obrazach Schrödingera, Heisenberga i Diraca.
b. Włączanie
adiabatyczne oddziaływania i twierdzenie Gell-Manna i Lowa.
c. Zwężenia
związane i twierdzenie (wzór) Goldstone’a.
8. Przedstawienie
wyrazów szeregu perturbacyjnego w postaci diagramów.
a. Diagramy
Goldstone’a.
b. Diagramy
Feynmana.
9. Metody
częściowego sumowania szeregu perturbacyjnego:
a. Oddziaływanie
efektywne i metoda Bruecknera.
b. Propagacja
w ośrodku i metoda Dysona.
c. Polaryzacja
ośrodka i metoda faz przypadkowych (RPA).
10. Układy
wielu ciał w zewnętrznym polu średnim:
a. Metoda
przeciw-członów i samozgodne pola średnie.
b. Szereg
perturbacyjny dla średnich wartości operatorów jednociałowych.
c. Szereg
perturbacyjny dla macierzy gęstości.
11. Szereg
perturbacyjny dla bozonów:
a. Stan
układu nieoddziałujących bozonów – kondensaty i stany koherentne.
b. Równania
Hartree’ego.
c. Reguły
sumowania po stanach pośrednich w szeregu Goldstone’a.
12. Szereg
perturbacyjny dla fermionów:
a. Stan
układu nieoddziałujących fermionów – kula Fermiego, cząstki i dziury
b. Równania
Hartree’ego-Focka.
c. Teoria
BCS i teoria Hartree’ego-Focka-Bogolubowa.
d. Twierdzenie
Thoulessa, pary kanoniczne i korelacje par.
e. Nadprzewodnictwo.
6. Załącznik nr 2.
1. Wszystkie
zagadnienia, jakie były przedmiotem kolokwiów.
2. Funkcje
falowe niezależnych (nieoddziałujących) bozonów i fermionów w reprezentacji
położeniowej i w reprezentacji II kwantyzacji
3. Bazy
przestrzeni Focka dla bozonów i fermionów.
4. Reguły
komutacji operatorów kreacji i anihilacji dla bozonów i fermionów.
5. Operatory
jednociałowe i dwuciałowe w reprezentacji II kwantyzacji.
6. Zastosowanie
twierdzenia Wicka do obliczenia wartości średnich operatorów dwuciałowych.
Wartości średnie kwadratów operatorów jednociałowych.
7. Transformacje
kanoniczne dla bozonów obsadzających jeden stan jednocząstkowy i fermionów
obsadzających dwa stany jednocząstkowe.
8. Stany
koherentne.
9. Wzór
Goldstone’a – szereg perturbacyjny na poprawkę do energii układu wielu ciał.
10. Wyrażenia
algebraiczne odpowiadające dowolnemu diagramowi Goldstone’a do trzeciego rzędu
dla fermionów i do czwartego rzędu dla bozonów.
11. Równania
Hartree’ego dla bozonów.
12. Równania
Hartree’ego-Focka dla fermionów, potencjały wprost i wymienne.
13. Równanie
na przerwę energetyczną w nadprzewodniku.
7. Załącznik nr 3.
Treść zadań na kolokwia i egzaminy znajduje się w zbiorze http://www.fuw.edu.pl/~dobaczew/kwanty2/kwanty2.kolo-egza.ps
8. Załącznik nr 4.
Oświadczenie
Ja,
niżej
podpisany,..................................................................................................................,
student
.............. roku Wydziału Fizyki, Nr albumu:
.................................., oświadczam,
że
zobowiązuję się do uczestniczenia w zajęciach z Mechaniki Kwantowej IIB w
semestrze
zimowym roku akademickiego 2001/2002 w systemie honorowym. Ręczę
słowem
honoru, że pisane w domu kolokwia i egzamin pisemny będę rozwiązywał
samodzielnie,
i że jedynymi materiałami pomocniczymi, z jakich będę przy tym
korzystał
będą te, które napisałem własną ręką.
..................................................................................................
Oświadczenie
Ja,
niżej
podpisana,..................................................................................................................,
studentka
.............. roku Wydziału Fizyki, Nr albumu:
.................................., oświadczam,
że
zobowiązuję się do uczestniczenia w zajęciach z Mechaniki Kwantowej IIB w
semestrze
zimowym roku akademickiego 2001/2002 w systemie honorowym. Ręczę
słowem
honoru, że pisane w domu kolokwia i egzamin pisemny będę rozwiązywała
samodzielnie,
i że jedynymi materiałami pomocniczymi, z jakich będę przy tym
korzystała
będą te, które napisałam własną ręką.
..................................................................................................