Sesja S4A
Czego łatwiej się nauczyć: fizyki czy gry w szachy?
Edward Kapuścik
Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Kraków
W referacie dokonuję porównania sposobów nauczania fizyki i gry w
szachy. W tym celu omawiam analogie między zjawiskami fizycznymi
a szachownicą, pojęciami fizycznymi a figurami szachowymi, prawami fizyki
a ustawieniem figur na szachownicy, ewolucją układów fizycznych a
ruchami figur. Analogie te pozwalają oceniać różne nowe propozycje
nauczania fizyki i odpowiedzieć na kilka zasadniczych pytań, na
przykład: kto jest
mistrzem w ,,grze" w fizykę? Czy ten, kto po mistrzowsku opanował arkana
gry i je twórczo rozwija, czy ten, kto po mistrzowsku potrafi komentować
grę arcymistrzów? Czy po ,,szachu" można dalej grać w fizykę?
Czy obserwując ,,grę" w fizykę można nauczyć się fizyki? To
tylko niektóre z pytań, na które postaram się odpowiedzieć w swoim
referacie.