5. Katalog zajęć uzupełniających i ogólnouniwersyteckich

w tym wykłady ogólnouniwersyteckie (ogólnodostępne) w r. akad. 2004/05:
Tajemnice Wszechświatasemestr zimowy
Doświadczenia historyczne w fizycesemestr zimowy
Modeling realitysemestr letniponiedziałki 16:15 (od 21.02.2005)Aula (425)Hoża 69
Fizyka w doświadczeniachsemestr letniczwartki 9:30 - 12:30 (od 24.02.2005)SDD Hoża 69
Historia fizykisemestr letniśrody i piątki 15 - 17 (od 23.02.2005) Aula (425)Hoża 69
Fizyka dnia codziennegosemestr letniśrody 17 - 19 Aula DF Smyczkowa 5/7

Przedmiot: OG2 Tajemnice Wszechświata

Wykładowca: prof. dr hab. Kazimierz Stępień

Semestr: zimowy

Liczb godzin wykł./tydz.: 2

Liczb godzin ćw./tydz.: 0

Kod: 13.701OG2

Liczba punktów kredytowych: 2,5

Program:

Wszechświat - koncepcje historyczne, fakty obserwacyjne, współczesne teorie powstania i ewolucji. Rozkład materii we Wszechświecie, powstawanie i ewolucja galaktyk. Budowa naszej Galaktyki: ramiona spiralne, populacje gwiazd, materia międzygwiazdowa. Słońce - typowa gwiazda. Powstawanie, ewolucja i śmierć gwiazd o różnych masach, gwiazdy zmienne i podwójne. Wyznaczanie parametrów fizycznych gwiazd. Powstanie Układu Słonecznego. Planety, ich satelity, planetoidy, ko mety, pył międzyplanetarny. Planety poza-słoneczne, poszukiwanie życia pozaziemskiego.

Uwaga:

Wykład przeznaczony jest dla studentów wydziałów przyrodniczych (studentom Wydziału Fizyki nie jest on zaliczany ani do godzin z fizyki, ani do godzin pozakierunkowych).

Proponowane podręczniki:

P. Artymowicz, Astrofizyka układów planetarnych.

M. Jaroszyński, Galaktyki i budowa Wszechświata.

M. Kubiak, Gwiazdy i materia międzygwiazdowa.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Nie ma.

Forma zaliczenia:

Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach.

***

Przedmiot: OG3 Historia fizyki

Wykładowca: prof. dr hab. Andrzej K. Wróblewski

Semestr: letni
środy i piątki 15 - 17
Aula (425) Hoża 69

Liczb godzin wykł./tydz.: 4

Liczb godzin ćw./tydz.: 0

Kod: 13.201OG3

Liczba punktów kredytowych: 5

Program:

Wykład obejmuje zarys historii fizyki od czasów najdawniejszych do obecnych. Zakres fizyki ulegał w różnych epokach dużym zmianom. Jeszcze w XVIII wieku podręczniki fizyki obejmowały zagadnienia, które dziś wchodzą do che mii, astronomii, mineralogii i biologii. W wykładzie przedstawiany jest w zasadzie tylko rozwój metod badawczych i pojęć fizycznych, ale podkreślane są związki historyczne z innymi dyscyplinami. Główne rozdziały to:

  1. Prehistoria nauki.
  2. Nauka w starożytności. System Arystotelesa.
  3. Nauka w średniowieczu (rola Arabów).
  4. Ponowne odkrycie nauki greckiej w czasie Renesansu. Od Kopernika do Newtona: droga do odkrycia ciążenia powszechnego.
  5. Optyka Newtona.
  6. Rozwój nauki o gazach (Pascal, Guericke, Boyle).
  7. Elektryczność od Gilberta do Coulomba.
  8. Fizyka nieważkich fluidów.
  9. Droga do elektromagnetyzmu (Oerstedt, Faraday, Maxwell).
  10. Teoria Younga-Fresnela.
  11. Odkrycie zasady zachowania energii (Carnot, Mayer, Joule, Helmholtz, Kelvin).
  12. Powstanie teorii kinetyczno-molekularnej i fizyki statystycznej (Boltzmann, Clausius).
  13. Początki nowej fizyki (promienie X, promieniotwórczość, pierwsze modele atomu). Teoria względności.
  14. Fizyka atomu i powstanie mechaniki kwantowej (Bohr, Compton, Heisenberg, Schrödinger, Dirac, Pauli).
  15. Wczesne lata fizyki jądra atomowego i cząstek elementarnych.
  16. Rozwój optyki i fizyki materii skondensowanej.
  17. Najważniejsze wydarzenia z historii astrofizyki.
  18. Rozwój fizyki w ostatnich dekadach XX wieku.

Wykład jest bogato ilustrowany przezroczami (portrety uczonych, obrazy instrumentów z różnych epok) oraz oryginalnymi wydawnictwami z dawnych lat.

Proponowane podręczniki:

Część wiadomości można znaleźć w książce: Max von Laue - Historia fizyki. Obszerniejszy podręcznik jest w przygotowaniu. Wszystkie przezrocza wykorzystywane podczas wykładu są dostępne na stronie internetowej Wydziału Fizy ki.

Zajęcia sugerowane do zaliczenia przed wykładem:

Wykład należy do zajęć ogólnouniwersyteckich, nie jest więc zbyt techniczny, lecz dostępny dla studentów innych wydziałów. Studenci fizyki skorzystają jednak najwięcej, jeśli przedtem wysłuchali przynajmniej wykłady z Fizyki ogólnej I, II, III, IV.

Forma zaliczenia:

Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach, sprawdzanej przez kilka niezapowiedzianych kartkówek z bardzo prostymi pytaniami. Trzeba uzyskać co najmniej 30 procent punktów przy punktacji odpowiedzi +1(dobra) i -1 (błędna).

Doktoranci mogą zdawać normalny egzamin doktorski w celu zaliczenia tzw. dyscypliny dodatkowej.

***

Przedmiot: OG4 Fizyka dla studentów Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska

Wykładowca: dr Radosław Przeniosło

Semestr: zimowy i letni

Liczb godzin wykł./tydz.: 2

Liczb godzin ćw./tydz.: 0

Kod: 13.201OG4

Liczba punktów kredytowych: 5

Program:

Wykład skupia się na opisie zjawisk występujących w przyrodzie ze szczególną uwagą na zagadnienia istotne w ochronie środowiska. Istotnym elementem wykładu są pokazy, które ilustrują omawiane zjawiska oraz pomagają zrozumieć współza leżności między poszczególnymi wielkościami fizycznymi. Metody matematyczne służące opisowi zjawisk fizycznych są utrzymane na poziomie elementarnym.

Omówione są następujące zagadnienia z fizyki klasycznej:

  1. Kinematyka i dynamika punktu materialnego.
  2. Drgania i fale mechaniczne, akustyka, efekt Dopplera.
  3. Mechanika bryły sztywnej.
  4. Statyka i dynamika cieczy.
  5. Zasady termodynamiki, gaz doskonały, silniki cieplne, entropia, odnawialne i nieodnawialne źródła energii.
  6. Elektrostatyka, natężenie i potencjał pola elektrostatycznego.

Proponowane podręczniki:

J. Orear, Fizyka, tom 1 i 2.

P. G. Hewitt, Fizyka wokół nas.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Egzamin pisemny i ustny.

***

Przedmiot: OG6 SQL 2000

Wykładowca: dr Jacek Jasiak

Semestr: letni

Liczba godz. wykł./tydz.: 2

Liczba godz. ćw./tydz.: 2

Kod: 11.002OG6

Ilość punktów kredytowych: 5

Cel wykładu:

Kurs zapoznaje studentów z ogólnymi zagadnieniami związanymi z relacyjnymi bazami danych. Umożliwia studentom nabycie wiedzy i umiejętności tworzenia i zarządzania bazami danych poprzez Microsoft SQL-Server 2000 na platformie Windows 2000.

Szkolenia przygotowują do uzyskania certyfikatu MCP (Microsoft Certified Profesional) – tytułu, który jest honorowany na całym świecie (więcej informacji na temat certyfikatów można znaleźć na stronach: http://www.microsoft.com/poland/train_cert/certyfikaty.htm).

Szkolenia skierowane są do studentów licencjatu Metody komputerowe fizyki, ale zapraszamy na nie również studentów innych specjalizacji. Szkolenia i pierwsze podejście do egzaminu MCP są dla studentów bezpłatne (patrz po niżej). Szkolenia nie są obowiązkowe.

Program:

Zajęcia będą obejmowały tematykę licencjonowanego kursu Microsoft:

"Programming a Microsoft SQL Server 2000 Database".

Na pierwszych zajęciach słuchacze zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami z zakresu relacyjnych baz danych, w szczególności ze strukturą Servera SQL, jego funkcjami i możliwościami.

Główna cześć zajęć skoncentrowana będzie na nauczeniu języka Transact-SQL, służącego do tworzenia, zarządzania i modyfikacji baz danych na serwerze MS-SQL. Można ją podzielić na trzy części:

  1. Tworzenie bazy danych, plików i grup plików bazy danych, tabel i typów danych użytkownika.
  2. Implementacja integralności danych oraz optymalizacja bazy danych.
  3. Omówione zostaną typy integralności danych, zagadnienia związane ze stosowaniem wartości domyślnych, kluczy podstawowych i obcych oraz reguł. Wprowadzone zostanie pojecie indeksów oraz zagadnienia związane z ich planowaniem, tw orzeniem i konserwacja.

  4. Zaawansowane techniki kwerend.

Ta cześć zajęć poświecona będzie tworzeniu rozbudowanych programów w T-SQL, służącym modyfikacji danych oraz uzyskiwaniu zestawień statystycznych z baz danych. Obejmować ona będzie definiowanie widoków, procedur przechowy wanych, funkcji oraz trygerów.

Na zakończenie omówione zostaną zagadnienia związane z programowaniem baz danych znajdujących się na wielu komputerach, a także mechanizmy Serwera SQL zapewniające poprawę wydajności baz danych. Przedstawione będą typowe pro blemy związane ze współużytkowaniem baz danych oraz metody poprawy działania. Ta część zajęć stanowić będzie pewien bardzo elementarny wstęp do zagadnień związanych z administracja baz danych.

Proponowane podręczniki:

Materiały Microsoft Official Curriculum, udostępnione studentom na zajęciach.

MS SQL Server: Books Online, udostępnione studentom na zajęciach w wersji elektronicznej.

Literatura uzupełniająca:

Książki wydawnictwa Microsoft Press.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Zaliczenie co najmniej 60 godzin zajęć informatycznych (oprócz Programowania I).

Forma zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego. Po ukończeniu zajęć i zdaniu egzaminu w autoryzowanym ośrodku egzaminacyjnym Microsoft możliwe będzie uzyskanie tytułu MCP. Egzamin będzie bezpłatny dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki z kolokwium końcowego.

Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG6, OG9 i OG11 i OG12 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych).

 

 

Przedmiot: OG8 Fizyka w doświadczeniach

Wykładowca: prof. dr hab. Jan Gaj

Semestr: letni
czwartki 9:30 - 12:30 (od 24.02.2005)
SDD Hoża 69

Liczba godzin wykł./tydz.: 3

Liczba godzin ćw./tydz.: 0

Kod: 11.102OG8

Liczba punktów kredytowych: 4

Wykład przeznaczony dla studentów wszelkich kierunków studiów poza fizyką i astronomią a także dla studentów specjalizacji “Dydaktyka i popularyzacja fizyki” na Wydziale Fizyki.

Program:

Celem wykładu jest poszukiwanie drogi od prostych doświadczeń i obserwacji do wybranych praw rządzących zjawiskami fizycznymi. Znaczna część doświadczeń ilustrujących wykład nadaje się do wykonania w warunkach domowych (jak w książce J. Gaj, Laboratorium Fizyczne w domu, WNT, Warszawa 1980 czy w serii artykułów Laboratorium Wiedzy i Życia, Wiedza i Życie, XII.2000 - VII.2001) . Wzory i rachunki będą zredukowane do niezbędnego minimum. Rozważane d oświadczenia i obserwacje są ułożone w czterech częściach:

  1. Siła i ruch.
  2. Drgania i fale.
  3. Ciepło i cząsteczki.
  4. Pola i prądy.
  5. Światło widzialne i niewidzialne.

Proponowane podręczniki:
J. Gaj, Laboratorium Fizyczne w domu.

Artykuły: Laboratorium Wiedzy i Życia, Wiedza i Życie, XII.2000 - VII.2001.

Zajęcia sugerowane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Egzamin

***

Przedmiot: OG9 Visual Studio.NET - język C#

Wykładowca: dr Jacek Jasiak

Semestr: zimowy

Liczba godz. wykł./tydz.: 2

Liczba godz. ćw./tydz.: 2

Kod: 11.002OG9

Liczba punktów kredytowych: 5

Cel wykładu:

Kurs uczy studentów tworzenia profesjonalnych aplikacji przy wykorzystaniu pakietu Visual Studio .NET firmy Microsoft.

Zajęcia są pomocne w uzyskaniu certyfikatu MCP (Microsoft Certified Profesional) - tytułu, który jest honorowany na całym świecie (więcej informacji na temat certyfikatów można znaleźć na stronach: http://www.microsoft.com/poland/train_cert/certyfikaty.htm).. Zajęcia są skierowane do studentów licencjatu Metody komputerowe fizyki, ale zapraszamy na nie również studentów innych specja lizacji.

Program:

Zajęcia dotyczą programowania w ramach platformy .NET (wbudowanej w najnowsze Windows 2003), umożliwiającej proste tworzenie:

  • “zwykłych” programów “okienkowych” działających w systemie Windows,
  • programów obsługujących bazy danych (ADO.NET), wykorzystujących np. serwery SQL.
  • programów działających jako serwery stron WWW (ASP.NET).

Językiem programowania wykorzystywanym na zajęciach będzie C#, będący lansowaną przez Microsoft uproszczoną postacią C++. Wykład będzie oparty na kursach Microsoftu: 2555 -Developing Microsoft® .NETApplications for Windows® (Visual C#™ .NET), .2310 - Developing Microsoft® ASP.NET Web Applications Using Visual Studio® .NET oraz 2389 - Programming with Microsoft® ADO.NET.

Główne zagadnienia:

  1. Wprowadzenie do Microsoft .NET.
  2. Podstawy języka C#.
  3. Formularze (Windows Forms): tworzenie, dodawanie kontrolek, tworzenie formularzy potomnych, organizacja kontrolek na formularzu.
  4. Praca z kontrolkami (controls): obsługa zdarzeń, tworzenie menu.
  5. Tworzenie kontrolek.
  6. Tworzenie prostych programów graficznych.
  7. Praca z danymi: architektura ADO.NET, czytanie i modyfikowanie danych oraz wykorzystywanie i tworzenie do tego celu odpowiednich komponentów, wczytywanie i zapisywanie danych w formacie XML.
  8. Tworzenie aplikacji internetowych: omówienie ASP.NET, tworzenie formularzy ASP.NET, konfiguracja, optymalizowanie i bezpieczeństwo aplikacji internetowych, tworzenie i korzystanie z serwisów XML Web Service.

Proponowane podręczniki:

Materiały Microsoft Press udostępnione studentom w formie plików .pdf w Internecie na stronach wydziałowych.

Literatura uzupełniająca:

Dowolne podręczniki dotyczące programowania w języku C# , Visual Studio .Net. i platformy .NET.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Zaliczenie co najmniej 60 godzin zajęć informatycznych w ramach studiów ogólnych (tzn. oprócz Programowania I).

Forma zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego. Po ukończeniu zajęć i zdaniu egzaminu w autoryzowanym ośrodku egzaminacyjnym Microsoft możliwe będzie uzyskanie tytułu MCP. Egzamin będzie bezpłatny dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki z kolokwium końcowego.

Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG6, OG9, OG11 i OG12 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych).

***

Przedmiot:OG7 Modeling Reality

Wykładowca: prof. dr hab. Iwo Białynicki-Birula

Semestr: letni
Mondays 16:15, Aula (425), Hoza 69
First lecture: 21.02.2005

Liczba godzin wykł./tydz:. 2

Liczba godzin ćw./tydz.:

Kod: 11.102OG7

Liczba punktów kredytowych 2,5

Program:

Computers help now in almost every human activity. At the beginning they served only to perform involved calculations in science and engineering, but today, owing to their low price, friendly user interface, and versatility, they have become a necessary tool for most educated people.

The course Modeling Reality is intended for students without deep knowledge in computer science, who would like to learn about possible applications of computers to physical, biological, psychological, ecological and mathematical reality. This course is offered for the third time; previous versions were given in Polish. The survey conducted at the end of this course last year has shown that some students misunderstood my intensions and expected a more detailed treatment of various subjects. Therefore, I would like to warn the potential participants that this is not a specialized course that will give a deeper understanding of such subjects as, for example, neural networks, graph theory, genetic algorithms, game theory, or chaos. Each of these topics, when treated in depth, becomes a fully blown monograph. My intention is to give a broad, semi-popular overview, devoting one lecture to each subject. The material covered in this course will be illustrated with the help of more than 20 programs written for this purpose.

I hope that after taking this course the participants will find it easier to apply methods of computer modeling to the problems in their field of interest. To understand the lectures it will be enough, in principle, to know mathematics at the high-school level. However, to grasp fully the fundamental concepts introduced in this course will require an extra effort on the part of less experienced participants. The translation of our book (Modelowanie rzeczywistości, Iwo Białynick-Birula and Iwona Białynick-Birula Prószyński i Ska, Warszawa 2002) covering the material presented in the lectures will be published in 2004 by Oxford University Press.

Plan of lectures:

  1. From Building Blocks to Computers: Models and Modeling
  2. The Game of Life: Legendary Cellular Automaton
  3. Heads or Tails: Probability of an Event
  4. Galton's Board: Probability and Statistics
  5. Twenty Questions: Probability and Information
  6. Snowflakes: Evolution of Dynamic Systems
  7. The Lorentz Butterfly: Deterministic Chaos
  8. From Cantor to Mandelbrot: Self-similarity and Fractals
  9. Monkey at the Keyboard: Statistical Linguistics
  10. The Bridges of Koenigsberg: Graph Theory
  11. Prisoner's Dilemma: Game Theory
  12. Let the Best Man Win: Genetic Algorithms
  13. Computers Can Learn: Neural Networks
  14. Chance Encounters: Modeling Society
  15. Universal Computer: Turing Machine
  16. Hal, R2D2 and Number 5: Artificial Intelligence

Proponowane podręcznik

Zajęcia sugerowane do zaliczenia przed wykładem

Forma zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładach.Warunkiem uzyskania stopnia jest przedstawienie projektu opartego na uzyskanej na wykładzie wiedzy.

***

Przedmiot: OG10 Fizyka dnia codziennego

Wykładowca: prof. dr hab. Ryszard Kutner

Semestr: letni
środy 17 - 19
Aula DF Smyczkowa 5/7

Liczba godz. wykł./tydz.: 2

Liczba godz. ćw./tydz.: 0

Kod: 11.002OG10

Ilość punktów kredytowych: 2,5

Celem zajęć jest odpowiedź na pytania dotyczące przyrody, techniki a także nas samych jakie się pojawiają w trakcie naszej codziennej aktywności czyli od samego rana aż do wieczora. Inaczej mówiąc, będziemy patrzeć na otaczający na s świat oczami kogoś kto nie jest fizykiem ale potrafi się dziwić, natomiast odpowiedzi na postawione pytania będzie udzielał fizyk zakładając, że znajomość fizyki wśród słuchaczy jest na poziomie elementarnym. Wykład jest bogato ilustrowan y pokazami, filmami, animacjami i symulacjami natomiast opis matematyczny nie wychodzi poza poziom ogólnokształcący. Zakładam jednak, że słuchacze chcą zrozumieć otaczającą nas rzeczywistość i zamierzają aktywnie uczestniczyć w wykładzie. J est on przeznaczony dla uczniów, studentów a także nauczycieli.
Program:

Na wykładzie postaram się odpowiedzieć na wiele pytań uszeregowanych tak jak się pojawiają, od poranka aż po zmierzch a więc nie według tradycyjnego podziału dostarczanego przez fizykę. Reasumując, można powiedzieć, że wykład stanowi pr óbę prostego opisu postrzeganej przez nas codzienności i może być traktowany jako naturalne wprowadzenie do systematycznego kursu fizyki. Oto przykładowe pytania, które warto stawiać nawet wtedy gdy zna się na nie odpowiedź:

I O poranku

Dlaczego słyszymy?

Jak to się dzieje, że widzimy w kolorach?

Jak działają okulary i soczewki kontaktowe?

Skąd się bierze rosa?

Gdy mgła opada to czy idzie na pogodę?

Dlaczego lustro w łazience i okno w kuchni zaparowuje?

Dlaczego niebo jest błękitne?

Dlaczego słońce świeci na żółto?

Jak udowodnić, że to Ziemia wiruje a nie słońce wędruje po niebie?

Jak udaje nam się zaczerpnąć powietrza czyli na czym polega oddychanie?

Na czym polega picie?

Jak wyjąć obrus spod szklanki z wodą nie dotykając szklanki?

Dlaczego parówki w trakcie gotowania pękają wzdłuż?

Dlaczego rury kanalizacyjne “grają”?

Jak z cytryny zrobić latarkę, elektromagnes i dzwonek?

Dlaczego nie da się wstać z krzesła nie pochylając ciała do przodu?

Dlaczego krzesło stojące na podłodze nie podskakuje spontanicznie?

W jaki sposób gniazdko sieciowe dostarcza nam prąd?

Czy chłodziarka chłodzi?

Na jakiej zasadzie działa komunikacja bezprzewodowa np. radio i telewizja?

...

II Jedziemy do pracy

Dlaczego szyby widziane z zewnątrz są (niemal) czarne?

Które punkty koła tramwajowego poruszają się do tyłu gdy tramwaj porusza się do przodu?

Jak wyprowadzić samochód z poślizgu?

Dlaczego światła stopu w samochodzie są koloru czerwonego?

Prosta teoria ulicznego korka samochodowego

Dlaczego okna są (najczęściej) dwuszybowe?

Dlaczego zimą ubieramy się “na cebulkę”?

Dlaczego latem dzień jest dłuższy a zimą krótszy?

Co to jest tęcza?

Dlaczego statek nie tonie?

Na jakiej zasadzie lata samolot?

Czy w czasie wichury lufcik dachowy powinien być zamknięty czy uchylony?

Na czym polega zaćmienie słońca i księżyca?

Jak działa klej?

Jak działa długopis a jak ołówek?

Jak działa ekran laptopa?

Na jakiej zasadzie działa telefon?

...

III Już wieczór

Dlaczego zachód słońca potrafi być krwawo czerwony a wschód nigdy?

Dlaczego w żarówce wykorzystywane jest włókno wolframowe?

Dlaczego po zmroku szyby okienne działają w mieszkaniu (niemal) jak lustro?

Dlaczego księżyc świeci?

Dlaczego gwiazdy mrugają?

...

Dodatek weekendowo-wakacyjny

Dlaczego wierzchołki drzew nie wysychają?

Dlaczego liście są zielone?

Dlaczego piłka wirująca nie leci po linii prostej?

Dlaczego łatwiej utrzymać równowagę siedząc na rowerze poruszającym się niż stojącym?

Dlaczego w rowerze jest zamontowana przerzutka?

Co to jest miraż?

Dlaczego lód pływa?

Dlaczego na łyżwach można się ślizgać po lodzie?

Dlaczego smarowanie ułatwia ślizganie?

Dlaczego mroźne poranki są słoneczne?

Na jakiej zasadzie działa aparat fotograficzny?

...

Proponowane podręczniki:

P.G. Hewitt, Fizyka wokół nas.

J. Gaj, Laboratorium fizyczne w domu.

K. Ernst, Fizyka sportu

C. Suplee, Fizyka XX wieku.

Encyklopedia multimedialna PWN, PWN Warszawa 1999-2002

R. Greenler, Tęcze, glorie i halo czyli niezwykłe zjawiska optyczne w atmosferze.

A. Strzałkowski, O siłach rządzących światem.

A. Isaacs, Słownik fizyki.

Encyklopedia fizyki współczesnej, PWN, Warszawa 1983.

Portal Edukacyjny Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego: http://front.fuw.edu.pl/studia/

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

***

Przedmiot: OG11 Visual Studio.NET –język Visual Basic

Wykładowca: dr hab. Andrzej Golnik

Semestr: zimowy

Liczba godz. wykł./tydz.: 2

Liczba godz. ćw./tydz.: 2

Kod: 11.002OG11

Ilość punktów kredytowych: 5

Cel wykładu:

Kurs uczy studentów tworzenia profesjonalnych aplikacji przy wykorzystaniu pakietu Visual Studio .NET firmy Microsoft.

Zajęcia przygotowują do uzyskania certyfikatu MCP (Microsoft Certified Profesional) – tytułu, który jest honorowany na całym świecie (więcej informacji na temat certyfikatów można znaleźć na stronach: http://www.microsoft.com/poland/train_cert/certyfikaty.htm). Zajęcia są skierowane do studentów licencjatu Metody komputerowe fizyki, ale zapraszamy na nie również studentów innych spe cjalizacji.

Program:

W kurs będzie dotyczył programowania w Visual Basicu i będzie oparty na kursach Microsoftu:

2559-Introduction to Visual Basic .NET Programming with Microsoft .NET, oraz

2565-Developing Microsoft .NET Applications for Windows (Visual Basic .NET).

Główne zagadnienia:

  • Tworzenie interfejsu użytkownika z takimi elementami jak: menu, paski narzędzi, paski stanu, okna dialogowe przy pomocy Microsoft Windows® Forms and controls
  • Tworzenie metod (funkcje i procedury) zwracających żądane wartości
  • Testowanie i analizowanie aplikacji
  • Techniki programowania do tworzenia klas, metod i określania ich właściwości
  • Podłączanie aplikacji do źródeł danych przy użyciu Microsoft ADO.NET
  • Użycie komponentów .NET i COM w aplikacjach Windows Forms
  • Tworzenie aplikacji wielowątkowych
  • Konfiguracja i poziomy zabezpieczeń aplikacji.
  • Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG5, OG6 i OG9 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych).

    Proponowane podręczniki:

    Materiały Microsoft Press udostępnione studentom na zajęciach.

    Literatura uzupełniająca:

    Dowolne podręczniki dotyczące programowania w Visual Basicu (lub Visual Studio .NET)

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Zaliczenie co najmniej 60 godzin zajęć informatycznych w ramach studiów ogólnych (tzn. oprócz Programowania I).

    Forma zaliczenia:

    Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego. Po ukończeniu zajęć i zdaniu egzaminu w autoryzowanym ośrodku egzaminacyjnym Microsoft możliwe będzie uzyskanie tytułu MCP. Egzamin będzie bezpłatny dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki z kolokwium końcowego.

    Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG6, OG9, OG11 i OG12 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych).

    ***

    Przedmiot: OG12 Windows 2003 Serwer

    Wykładowca: dr Jacek Jasiak

    Semestr: zimowy

    Liczba godz. wykł./tydz.: 2

    Liczba godz. ćw./tydz.: 2

    Kod: 11.002OG12

    Ilość punktów kredytowych: 5

    Cel wykładu:

    Kurs przygotowuje studentów do budowy, konfiguracji, optymalizacji i administracji sieci komputerowej bazującej na serwerach Windows 2000 i Windows 2003.

    Szkolenia przygotowują do uzyskania certyfikatu MCP (Microsoft Certified Profesional) - tytułu, który jest honorowany na całym świecie (więcej informacji na temat certyfikatów można znaleźć na stronach: http://www.microsoft.com/poland/train_cert/certyfikaty.htm). Szkolenia skierowane są do studentów licencjatu Metody komputerowe fizyki, ale zapraszamy na nie również studentów innych specjalizacji.

    Program:

    Szkolenie zawiera informacje dotyczące Windows 2000 Professional, Windows 2000 Server i Windows 2003 Server i jest odpowiednikiem kursu Microsoft: 2152 Implementing MS Windows 2000 Professional and Server z elementami odpowiednich ku rsów Windows 2003 Server.

    Zajęcia obejmują następujące tematy:

    1. Konfigurowanie środowiska Windows 2000 / Windows 2003.
    2. Łączenie użytkowników Windows 2000 / Windows 2003 z siecią.
    3. Planowanie i tworzenie grup lokalnych i globalnych.
    4. Planowanie i przypisywanie uprawnień NTFS.
    5. Udostępnianie plików, folderów, drukarek.
    6. Inspekcję zasobów i zdarzeń.
    7. Zarządzanie uprawnieniami.
    8. Zarządzanie drukarkami.
    9. Zarządzanie dyskami.
    10. Ochronę zasobów przed zniszczeniem.
    11. Instalację i konfigurowanie sesji terminalowych
    12. Implementację serwerów pracujących w systemie Windows 2000 / Windows 2003.

    Proponowane podręczniki:

    Materiały Microsoft Press udostępnione studentom w formie plików .pdf w Internecie na stronach wydziałowych.

    Literatura uzupełniająca:

    Networking Essential wydawnictwa Microsoft Press.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Zaliczenie co najmniej 60 godzin zajęć informatycznych w ramach studiów ogólnych (tzn. oprócz Programowania I).

    Znajomość podstaw zagadnień związanych z sieciami komputerowymi, np. Opisanych w książce Networking Essential wydawnictwa Microsoft Press (dostępna od lipca 1999 w bibliotece IFD).

    Forma zaliczenia:

    Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego. Po ukończeniu zajęć i zdaniu egzaminu w autoryzowanym ośrodku egzaminacyjnym Microsoft możliwe będzie uzyskanie tytułu MCP. Egzamin będzie bezpłatny dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki z kolokwium końcowego.

    Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG9, OG11 i OG12 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych).

    ***

    Przedmiot: OG13 Filozofia

    Wykładowca: dr Agnieszka Nogal

    Semestr: letni

    Liczba godz. wykł./tydz.: 2

    Liczba godz. ćw./tydz.: 0

    Kod: 08.102OG13

    Liczba punktów kredytowych: 2,5

    Program:

    1. Filozofia starożytna (od VI w. p.n.e. do VI w. n.e.): okres powstania - jońska filozofia przyrody (Tales z Miletu, Anaksymander, Heraklit, Demokryt), okres oświecenia i systemów starożytnych (Sokrates, Platon, Arystoteles), okres synkretyczny - starożytne chrześcijaństwo (Orygenes, św. Augustyn).
    2. Filozofia średniowiecza (od VI w. do XIV w.): pierwszy okres do XII w. (św. Anzelm), drugi okres - systemy średniowieczne XIII w. (św. Tomasz z Akwinu), końcowy okres filozofii średniowiecznej - okres krytyki, XIV w. (Ockham, Eckhart).
    3. Filozofia nowożytna (od XV w.): drugi okres filozofii nowożytnej - systemy, XVII w. (Kartezjusz, Spinoza, Leibniz): trzeci okres filozofii nowożytnej - okres oświecenia i krytyki, XVIII w. (Kant), czwarty okres filozofii nowożytnej - no wy okres systemów, XIX w. (Hegel, Comte, Marks, Nietzsche), filozofia XX w.(Whithead, Heidegger, Sartre).

    Proponowane podręczniki:

    K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii.

    J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu.

    B. Stępień, Wprowadzenie do metafizyki.

    W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Egzamin.

    ***

    Przedmiot: 558 Doświadczenia historyczne w fizyce

    Wykładowca: dr Anna Kaczorowska

    Semestr: zimowy

    Liczba godzin wykł./tydz.: 2

    Liczba godzin ćw./tydz.: 0

    Kod: 13.205558

    Liczba punktów kredytowych: 2,5

    Wykład ukazuje wybrane postaci fizyków i ich słynne doświadczenia na tle wydarzeń historycznych i wydarzeń z dziedziny kultury. Studenci mają możliwość zapoznania się z tłumaczeniami oryginalnych tekstów uczonych, w których uczeni opisuj sposoby wykonania doświadczeń i związane z nimi emocje, rozczarowanie, wzruszenie, zadziwienie.

    W czasie wykładu studenci korzystają z tych tekstów w miarę możliwości powtarzają opisane w nich doświadczenia, porównując ich interpretację dawną i współczesną, śledzą ewolucję wybranych pojęć fizycznych.

    Program:

    1. Galileusz i jego doświadczenie. Proces Galileusza.
    2. Pojęcie próżni, Arystoteles, doświadczenia W. Magniego, B. Pascala, E. Torricellego.
    3. Wybrane doświadczenia I. Newtona.
    4. Ewolucja poglądów na temat światła. Doświadczenia Younga, Fresnela.
    5. Ewolucja poglądów na budowę Układu Planetarnego. Ptolemeusz, Kopernik, Kepler, Tycho de Brahe. Odkrycie Neptuna, Urana, Plutona.
    6. Odkrycie prądu elektrycznego. Doświadczenia Galvaniego, Volty, Oersteda, Amper’a.
    7. Wybrane doświadczenia M. Faradaya.
    8. Narodziny termodynamiki. Carnot, Laplace, Mayer, Joule.
    9. Ewolucja wyobrażeń o budowie atomowej. Atomy Demokryta, Daltona, Doświadczenie Perrina, ruchy Browna.
    10. Narodziny mechaniki kwantowej. Widma emisyjne, zjawisko fotoelektryczne, odkrycie promieniotwórczości naturalnej, doświadczenie Rutherforda, koncepcja Plancka promieniowania termicznego ciał.

    Uwaga: Wykład jest przeznaczony dla studentów specjalizacji “Dydaktyka i popularyzacja fizyki” oraz dla studentów wydziałów przyrodniczych. Studentom innych specjalizacji Wydziału Fizyki może być zaliczony do godzin pozakierunkowy ch

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Egzamin ustny

     

     

    Wykłady świadczone innym wydziałom

    Przedmiot: Z101 Wstęp do Informatyki (dla studentów Biologii)

    Wykładowca: dr Piotr J. Durka

    Semestr: letni

    Liczb godzin wykł./tydz.: 1

    Liczb godzin ćw./tydz.: 2

    Kod: 11.001Z101

    Liczba punktów kredytowych: 4

    Program:

    Wykład daje podstawy do świadomego i efektywnego korzystania komputerów i Internetu:

    • Co to jest komputer? Cyfrowy zapis informacji + korekcja błędów = rewolucja cyfrowa.
    • Dlaczego korzystanie z komputera jest proste? Jednolity interfejs: myszka, okna, rozwijane menu, paski narzędziowe, pamięć podręczna.
    • Interfejs graficzny a interfejs tekstowy (linia poleceń)
    • Jak to działa? Algorytm -> język programowania -> program komputerowy. Zera i jedynki. Ponumerować litery (ASCII). Pliki: rodzaje i lokalizacja (ścieżka dostępu). Formaty (bmp jpg gif tiff png au wav mid... ).
    • Co to jest system operacyjny -- wielodostępny, wielozadaniowy ...
    • Sieci komputerowe: lokalne i rozległe (LAN i WAN, Intranet i Internet) -- czemu służą i czym się od siebie różnią.
    • Internet - jak to działa? Adres: komputera w Internecie, pliku w komputerze, użytkownika... IP, URL, DNS, TCP, email, ftp, irc, ... Sieć = standardy.
    • Czego potrzeba do korzystania z Internetu? Darmowy dostęp do Internetu i konta pocztowe, połączenia stałe...
    • Światowa pajęczyna - World Wide Web i język HTML. Wyszukiwanie informacji i tworzenie własnych stron WWW.
    • Krótko:
      • Programy komputerowe - wszystko co można zalgorytmizować. Czy komputer myśli? Test Turinga.
      • Komputery dnia dzisiejszego: dlaczego Intel/PC jest standardem i co to znaczy. Pojęcie kompatybilności - na poziomie sprzętu i oprogramowania. Składniki komputera PC i ich znaczenie: megabajty, megaherce, akceleratory grafiki ...
      • Problemy stworzone przez Sieć i komputery - mity i fakty:
        • Bezpieczeństwo i prywatność w Internecie
        • Aspekty prawne
        • Etyka internauty

    ĆWICZENIA:

    1. Obsługa środowiska graficznego (np. GNU/Linux z KDE lub GNOME) i komputer jako maszyna do pisania:
      funkcje klawiszy Esc, Enter itp. Operowanie myszką. Uruchamianie programów. Przesuwanie okienek. Znajdowanie aktywnych aplikacji i przełączanie między nimi. Piszemy pierwszy krótki tekst. Zapisujemy na dysku (pojęcie pełnej ścieżki, drzewo katal ogów). Różnica pomiędzy zawartością pamięci RAM a dyskiem (np. przy awarii zasilania). Kończenie sesji.
    2. WWW: fizyczna lokalizacja zasobów w sieci/rozszerzenie dostępnych zasobów poza sieć lokalną. Co i jak możemy znaleźć w Światowej Pajęczynie. Adres "http://...", czyli adres serwera i znajdujące się na nim pliki. Wyszukiwanie informacji i z gadywanie niekompletnych adresów. Różne wyszukiwarki informacji i sposób ich działania. Ćwiczenie wyszukiwania informacji wedle zainteresowań studentów - z uwzględnieniem informacji naukowej. Swobodne surfowanie po Internecie.
    3. Poczta elektroniczna (email): klasyczna struktura adresu: użytkownik@adres.komputera. Ćwiczenia w wysyłaniu listów na znany adres, odpowiadaniu na listy, zgadywaniu niedokładnie podanych adresów emailowych itp.
    4. Zaawansowana edycja tekstu: wyższość komputera nad maszyną do pisania: poprawki, automatyczne zawijanie marginesów, automatyczne sprawdzanie ortografii i gramatyki. Atrybuty tekstu (kursywa itp), justyfikacja (pełna, do lewej, do prawej). Czcion ki - proporcjonalne i stałej szerokości, rozmiary czcionek. Przenoszenie tekstu między okienkami (clipboard), np. z edytora do okienka poczty elektronicznej. Wysyłamy plik jako załącznik przez email. Różnica między załączeniem pliku (binarnego) edytora a włączeniem tekstu do wiadomości.
    5. Dostęp do Internetu: połączenie stałe i przez modem. Elementy potrzebne do uzyskania dostępu do Internetu:
      • Biernego: komputer, modem, przeglądarka, znalezienie w Internecie informacji.
      • Czynnego: darmowe adresy email i strony WWW.
    6. Założenie własnego konta na jednym z serwerów oferujących darmowy email i strony WWW. Ustawienie przekazu poczty elektronicznej (forward).
    7. Zaprojektowanie i opublikownie (j.w.) własnej strony WWW.
    8. Arkusz kalkulacyjny lub inne programy komputerowe (program graficzny, ew. baza danych) - możliwości i przykładowe zastosowania.

    Proponowane podręczniki:

    P.J. Durka, Komputer. Internet. Cyfrowa Rewolucja,. PWN 2000, dostępny również w Internecie: http://komputer.durka.info

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: ---

    Forma zaliczenia:

    Stworzenie własnej strony WWW na którymś z 'darmowych' serwerów, przesłanie URL oraz tekstu html (bez rysunków) przez email na adres prowadzącego ćwiczenia.

    Ćwiczenie z obsługi edytora i arkusza kalkulacyjnego - ustalone przez prowadzącego - wysłane przez email jako załącznik.

    Sprawdzian umiejętności praktycznych i zrozumienia podstaw z wykładu -- indywidualnie u prowadzącego ćwiczenia.

    ***

    Przedmiot: Z102 Wstęp do geofizyki dla studentów geologii

    Wykładowca: prof. dr hab. Hanna Pawłowska, prof. dr hab. Jacek Leliwa- Kopystyński, prof. dr hab. Marek Grad

    Semestr: zimowy

    Liczb godzin wykł./tydz.: 2

    Liczb godzin ćw./tydz.: 0

    Kod: 13.201Z102

    Liczba punktów kredytowych: 2,5

    Program:

    1. Planetologia:
    2. Klasyfikacja ciał Układu Słonecznego; efekty zderzeniowe w układzie Słonecznym.

    3. Figura Ziemi:
    4. Kształt Ziemi; rozmiary Ziemi; elipsoida obrotowa; pole ciężkości; geoida; izostazja.

    5. Sejsmologia:
    6. Przestrzenny rozkład ognisk trzęsień Ziemi; magnituda i energia trzęsienia Ziemi; skala Mercalego i Richtera; fale objętościowe P i S w ośrodku sprężystym; modele ognisk trzęsień Ziemi; hodograf Jeffreysa-Bullena; fale we wn trzu Ziemi; budowa Ziemi.

    7. Magnetyzm Ziemi:
    8. Pole magnetyczne Ziemi; deklinacja i inklinacja; dryf zachodni; bieguny magnetyczne; zmiany polarności; liniowe anomalie magnetyczne; paleomagnetyzm.

    9. Dryf kontynentów:
    10. Płyty litosferyczne; system rowów i grzbietów; strumień cieplny Ziemi; plastyczność Ziemi; konwekcja we wnętrzu Ziemi; rekonstrukcja przemieszczeń płyt.

    11. Atmosfera Ziemi:

    Pionowa struktura atmosfery; schemat globalnego rozkładu wiatrów na Ziemi i czynniki kształtujące; powstawanie chmur i opadów z uwzględnieniem procesów mikrofizycznych; cechy promieniowania w atmosferze; efekt szklarniowy; warstw a ozonowa i jej zagrożenia.

    Proponowane podręczniki:

    L. Czechowski, Tektonika płyt i konwekcja w płaszczu Ziemi.

    E. Stenz, M. Mackiewicz, Geofizyka ogólna.

    S.P. Clark, Budowa Ziemi.

    R.M. Goody, J.C.G. Walker, O atmosferach.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Egzamin ustny.

    ***

    Przedmiot: Z103 Elementy fizyki dla geografów

    Wykładowca: dr Piotr Jaracz, dr Krzysztof Karpierz

    Semestr: zimowy

    Liczb godzin wykł./tydz.: 2

    Liczb godzin ćw./tydz.: 0

    Kod: 13.201Z103

    Liczba punktów kredytowych: 2,5

    Program:

    1. Ruch, masa, siła, energia.
    2. Siły w Przyrodzie – naprężenia i odkształcenia w geosferze.
    3. Przepływy i cyrkulacje w środowisku.
    4. Ciepło i temperatura.
    5. Ruchy falowe w hydrosferze i geosferze.
    6. Optyka i promieniowanie
    7. Elektryczność i magnetyzm w Przyrodzie.

    Proponowane podręczniki:

    J. Orear, Fizyka, tom 1 i 2.

    P. G. Hewitt, Fizyka wokół nas.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Na podstawie wyników z 2 kolokwiów.