REGULAMIN
WYDZIAŁU FIZYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

(zatwierdzony przez Radę Wydziału 6 stycznia 2003 r.)

Wydział Fizyki stanowi integralną część społeczności Uniwersytetu Warszawskiego. W obecnym kształcie powstał w 1968 r., po podziale Wydziału Matematyki i Fizyki na dwa wydziały.

Zakres działania Wydziału, tryb powoływania jednostek organizacyjnych, kompetencje Rady Wydziału oraz tryb jej wyboru, kompetencje Dziekana, prodziekanów, dyrektorów instytutów i ich zastępców, kierownika Katedry Metod Matematycznych Fizyki oraz tryb ich wyborów regulują: Ustawa o szkolnictwie wyższym i Statut Uniwersytetu Warszawskiego oraz niniejszy regulamin. Sprawy toku studiów reguluje dodatkowo regulamin studiów.

Rozdział 1
Rada Wydziału

§ l. Rada Wydziału jest najwyższym organem kolegialnym Wydziału.

§ 2. W Radzie Wydziału jest 60 miejsc, w tym:
a) 39 dla Dziekana, prodziekanów oraz przedstawicieli nauczycieli akademickich z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego,
b) 9 dla przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich,
c) 3 dla przedstawicieli pracowników nie będących nauczycielami akademickimi,
d) 3 dla przedstawicieli doktorantów (uczestników studiów doktoranckich),
e) 6 dla przedstawicieli studentów.

§ 3. Przedstawiciele nauczycieli akademickich z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego oraz przedstawiciele studentów wybierani są w skład Rady Wydziału co roku, pozostali przedstawiciele co trzy lata.

§ 4. Podział miejsc dla przedstawicieli nauczycieli akademickich, wymienionych w § 2 punkt a, odbywa się proporcjonalnie do liczby tych pracowników zatrudnionych w jednostkach naukowo-dydaktycznych przynajmniej w wymiarze połowy etatu.

§ 5. W posiedzeniach Rady Wydziału mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, pozostali nauczyciele akademiccy, zatrudnieni na stanowisku profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego oraz inni nauczyciele akademiccy ze stopniem doktora habilitowanego i goście zaproszeni przez Dziekana Wydziału.

§ 6. Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Wydziału jest obowiązkiem każdego jej członka.

§ 7. Rada Wydziału powołuje, na okres kadencji, następujące stałe komisje:
a) do spraw budżetu i finansów,
b) do spraw rozwoju kadry naukowej,
c) do spraw studenckich i programów studiów.
Przewodniczącym komisji stałej jest Dziekan lub prodziekan.

§ 8. Rada Wydziału powołuje, na okres kadencji, Wydziałową Komisję Wyborczą.

§ 9. Raz w roku Rada Wydziału zapoznaje się z wszechstronną oceną sytuacji studentów na Wydziale przedstawioną przez samorząd studencki.

§ 10. Ustanowienie wydziałowej nagrody lub stypendium wymaga zgody Rady Wydziału. Rada Wydziału zatwierdza regulaminy nagród i stypendiów wydziałowych.

Rozdział 2
Dziekan i prodziekani

§ l1. Najwyższym jednoosobowym organem Wydziału jest Dziekan. Kieruje on Wydziałem przy pomocy dwóch lub trzech prodziekanów. Liczbę i zakres działania prodziekanów ustala Dziekan, informując o tym Radę i społeczność Wydziału.

§ 12. Dziekan jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów Wydziału.

§ 13. Dziekan, na okres swojej kadencji lub doraźnie, może powołać komisje lub pełnomocników do wykonania określonych zadań.

§ 14. Dziekan co roku składa Radzie Wydziału sprawozdanie ze swojej działalności.

Rozdział 3
Jednostki organizacyjne Wydziału

§ l5. W skład Wydziału wchodzą samodzielne jednostki naukowo-dydaktyczne:
a) Instytut Fizyki Doświadczalnej,
b) Instytut Fizyki Teoretycznej,
c) Instytut - Obserwatorium Astronomiczne,
d) Instytut Geofizyki,
e) Katedra Metod Matematycznych Fizyki (zwana dalej Katedrą).

§ 16. Na Wydziale działają także jednostki ogólnowydziałowe:
a) Nauczycielskie Kolegium Fizyki,
b) Studium Doktoranckie,
c) Podyplomowe Studium Fizyki z Astronomią,
d) Ośrodek Komputerowy.

§ 17. Jednostki ogólnowydziałowe i wewnątrzinstytutowe tworzy, przekształca i znosi Rada Wydziału zgodnie z wymaganiami Statutu Uniwersytetu Warszawskiego.

Rozdział 4
Dyrektorzy instytutów i kierownicy samodzielnych jednostek wydziałowych

§ 18. Dyrektorzy instytutów i kierownik Katedry są powoływani przez Dziekana na podstawie wyniku wyborów, zgodnie z § 54 Statutu Uniwersytetu Warszawskiego.

§ 19. Dyrektorów na kolejną kadencję wybierają rady naukowe instytutów. Kierownika Katedry wybierają pracownicy i doktoranci Katedry.

§ 20. Wybory wymienione w § 19 są przeprowadzane przez przedstawicieli Wydziałowej Komisji Wyborczej. Szczegółowy tryb wyborów określa rada naukowa instytutu lub zebranie pracowników i doktorantów Katedry.

§ 21. Dyrektorem instytutu i kierownikiem Katedry może być tylko nauczyciel akademicki z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego.

§ 22. Zastępcy dyrektora są powoływani przez Dziekana na wniosek dyrektora instytutu, na podstawie wyniku wyborów dokonanych przez radę naukową spośród kandydatów zaproponowanych przez dyrektora.

§ 23. Dyrektor instytutu ma obowiązek przedstawić corocznie radzie naukowej instytutu sprawozdanie z działalności dyrekcji instytutu oraz roczny plan rzeczowo-finansowy.

§ 24. Dyrektor instytutu zasięga opinii rady naukowej w sprawie otwarcia konkursu na stanowisko nauczyciela akademickiego.

Rozdział 5
Kierownicy jednostek wewnątrzinstytutowych i ogólnowydziałowych
§ 25. Kierownicy zakładów i pracowni naukowych w instytutach są powoływani przez Dziekana, na wniosek dyrektora instytutu. Wniosek w sprawie powołania jest formułowany na podstawie wyborów lub innej procedury ustalonej przez radę naukową instytutu.

§ 26. Kadencja kierowników zakładów i pracowni naukowych w instytutach rozpoczyna się 1 marca roku następującego po wyborach Dziekana i dyrektora instytutu i trwa 3 lata.

§ 27. Kierowników instytutowych pracowni dydaktycznych powołuje Dziekan w uzgodnieniu z dyrektorem instytutu.

§ 28. Kierowników ogólnowydziałowych jednostek, wymienionych w § 16 powołuje Dziekan.

Rozdział 6
Rady naukowe instytutów

§ 29. Do kompetencji rady naukowej instytutu należy m.in.:
a) opiniowanie kierunków działania instytutu, w tym polityki naukowej, kadrowej i finansowej,
b) wybór dyrektora instytutu, zastępców dyrektora oraz przewodniczącego rady naukowej,
c) ocena działalności dyrektora instytutu,
d) wnioskowanie o odwołanie dyrektora instytutu, zastępcy dyrektora oraz przewodniczącego rady naukowej.

§ 30. W skład rady naukowej wchodzą:
a) dyrektor i zastępcy dyrektora instytutu,
b) wszyscy nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowisku profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego oraz wszyscy pozostali nauczyciele akademiccy posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego zatrudnieni w instytucie,
c) wybrani przedstawiciele:
- pozostałych nauczycieli akademickich zatrudnionych w instytucie w liczbie do 10% składu rady,
- doktoranci w liczbie do 10% składu rady,
- samorządu studenckiego w liczbie do 5% składu rady,
- pracowników instytutu nie będących nauczycielami akademickimi w liczbie do 5% składu rady.

§ 31. Grupy, wymienione w § 30 punkt c, wybierają swoich przedstawicieli ze swego grona na okres trzech lat, oprócz przedstawicieli samorządu studenckiego wybieranych na okres jednego roku.

§ 32. Przedstawicielom grup, wymienionych w § 30 punkt c, przysługuje nie mniej niż jedno miejsce w radzie naukowej instytutu.

§ 33. W skład rady naukowej mogą być powoływani specjaliści spoza grona pracowników instytutu. Powołania dokonuje Rada Wydziału na wniosek rady naukowej.

§ 34. Pierwsze posiedzenie rady naukowej w nowej kadencji zwołuje dyrektor instytutu.

§ 35. Wyboru przewodniczącego rady dokonuje się na pierwszym jej posiedzeniu w nowej kadencji spośród członków rady posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego. Przewodniczącym rady naukowej nie może być dyrektor ani zastępca dyrektora instytutu.

§ 36. Uczestniczenie w posiedzeniach rady naukowej jest obowiązkiem każdego jej członka.

§ 37. Regulamin obrad rady naukowej instytutu wymaga zatwierdzenia przez Radę Wydziału.

Rozdział 7
Pracownicy Wydziału

§ 38. Merytoryczna ocena nauczycieli akademickich dokonywana jest przez komisję do spraw rozwoju kadry naukowej.

§ 39. Dyrektor instytutu (kierownik Katedry) jest przełożonym wszystkich pracowników instytutu (Katedry).

§ 40. Bezpośrednim przełożonym każdego nauczyciela akademickiego jest kierownik zakładu (pracowni), w którym jest on zatrudniony.

§ 41. Administracją ogólną Wydziału kieruje Dziekan przy pomocy prodziekanów oraz Dyrektora Administracyjnego.