WYDZIAŁU FIZYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO (zatwierdzony przez Radę Wydziału 6 stycznia 2003 r.) Wydział Fizyki stanowi integralną część społeczności Uniwersytetu Warszawskiego. W obecnym kształcie powstał w 1968 r., po podziale Wydziału Matematyki i Fizyki na dwa wydziały. Zakres działania Wydziału, tryb powoływania jednostek organizacyjnych, kompetencje Rady Wydziału oraz tryb jej wyboru, kompetencje Dziekana, prodziekanów, dyrektorów instytutów i ich zastępców, kierownika Katedry Metod Matematycznych Fizyki oraz tryb ich wyborów regulują: Ustawa o szkolnictwie wyższym i Statut Uniwersytetu Warszawskiego oraz niniejszy regulamin. Sprawy toku studiów reguluje dodatkowo regulamin studiów. Rada Wydziału § l. Rada Wydziału jest najwyższym organem kolegialnym Wydziału.
§ 2. W Radzie Wydziału jest 60 miejsc, w tym:
§ 3. Przedstawiciele nauczycieli akademickich z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego oraz przedstawiciele studentów wybierani są w skład Rady Wydziału co roku, pozostali przedstawiciele co trzy lata. § 4. Podział miejsc dla przedstawicieli nauczycieli akademickich, wymienionych w § 2 punkt a, odbywa się proporcjonalnie do liczby tych pracowników zatrudnionych w jednostkach naukowo-dydaktycznych przynajmniej w wymiarze połowy etatu. § 5. W posiedzeniach Rady Wydziału mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, pozostali nauczyciele akademiccy, zatrudnieni na stanowisku profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego oraz inni nauczyciele akademiccy ze stopniem doktora habilitowanego i goście zaproszeni przez Dziekana Wydziału. § 6. Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Wydziału jest obowiązkiem każdego jej członka.
§ 7. Rada Wydziału powołuje, na okres kadencji, następujące stałe
komisje:
§ 8. Rada Wydziału powołuje, na okres kadencji, Wydziałową Komisję Wyborczą. § 9. Raz w roku Rada Wydziału zapoznaje się z wszechstronną oceną sytuacji studentów na Wydziale przedstawioną przez samorząd studencki. § 10. Ustanowienie wydziałowej nagrody lub stypendium wymaga zgody Rady Wydziału. Rada Wydziału zatwierdza regulaminy nagród i stypendiów wydziałowych. Dziekan i prodziekani § l1. Najwyższym jednoosobowym organem Wydziału jest Dziekan. Kieruje on Wydziałem przy pomocy dwóch lub trzech prodziekanów. Liczbę i zakres działania prodziekanów ustala Dziekan, informując o tym Radę i społeczność Wydziału. § 12. Dziekan jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów Wydziału. § 13. Dziekan, na okres swojej kadencji lub doraźnie, może powołać komisje lub pełnomocników do wykonania określonych zadań. § 14. Dziekan co roku składa Radzie Wydziału sprawozdanie ze swojej działalności. Jednostki organizacyjne Wydziału
§ l5. W skład Wydziału wchodzą samodzielne jednostki
naukowo-dydaktyczne:
§ 16. Na Wydziale działają także jednostki ogólnowydziałowe:
§ 17. Jednostki ogólnowydziałowe i wewnątrzinstytutowe tworzy, przekształca i znosi Rada Wydziału zgodnie z wymaganiami Statutu Uniwersytetu Warszawskiego. Dyrektorzy instytutów i kierownicy samodzielnych jednostek wydziałowych § 18. Dyrektorzy instytutów i kierownik Katedry są powoływani przez Dziekana na podstawie wyniku wyborów, zgodnie z § 54 Statutu Uniwersytetu Warszawskiego. § 19. Dyrektorów na kolejną kadencję wybierają rady naukowe instytutów. Kierownika Katedry wybierają pracownicy i doktoranci Katedry. § 20. Wybory wymienione w § 19 są przeprowadzane przez przedstawicieli Wydziałowej Komisji Wyborczej. Szczegółowy tryb wyborów określa rada naukowa instytutu lub zebranie pracowników i doktorantów Katedry. § 21. Dyrektorem instytutu i kierownikiem Katedry może być tylko nauczyciel akademicki z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego. § 22. Zastępcy dyrektora są powoływani przez Dziekana na wniosek dyrektora instytutu, na podstawie wyniku wyborów dokonanych przez radę naukową spośród kandydatów zaproponowanych przez dyrektora. § 23. Dyrektor instytutu ma obowiązek przedstawić corocznie radzie naukowej instytutu sprawozdanie z działalności dyrekcji instytutu oraz roczny plan rzeczowo-finansowy. § 24. Dyrektor instytutu zasięga opinii rady naukowej w sprawie otwarcia konkursu na stanowisko nauczyciela akademickiego. Kierownicy jednostek wewnątrzinstytutowych i ogólnowydziałowych § 26. Kadencja kierowników zakładów i pracowni naukowych w instytutach rozpoczyna się 1 marca roku następującego po wyborach Dziekana i dyrektora instytutu i trwa 3 lata. § 27. Kierowników instytutowych pracowni dydaktycznych powołuje Dziekan w uzgodnieniu z dyrektorem instytutu. § 28. Kierowników ogólnowydziałowych jednostek, wymienionych w § 16 powołuje Dziekan. Rady naukowe instytutów
§ 29. Do kompetencji rady naukowej instytutu należy m.in.:
§ 30. W skład rady naukowej wchodzą:
§ 31. Grupy, wymienione w § 30 punkt c, wybierają swoich przedstawicieli ze swego grona na okres trzech lat, oprócz przedstawicieli samorządu studenckiego wybieranych na okres jednego roku. § 32. Przedstawicielom grup, wymienionych w § 30 punkt c, przysługuje nie mniej niż jedno miejsce w radzie naukowej instytutu. § 33. W skład rady naukowej mogą być powoływani specjaliści spoza grona pracowników instytutu. Powołania dokonuje Rada Wydziału na wniosek rady naukowej. § 34. Pierwsze posiedzenie rady naukowej w nowej kadencji zwołuje dyrektor instytutu. § 35. Wyboru przewodniczącego rady dokonuje się na pierwszym jej posiedzeniu w nowej kadencji spośród członków rady posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego. Przewodniczącym rady naukowej nie może być dyrektor ani zastępca dyrektora instytutu. § 36. Uczestniczenie w posiedzeniach rady naukowej jest obowiązkiem każdego jej członka. § 37. Regulamin obrad rady naukowej instytutu wymaga zatwierdzenia przez Radę Wydziału. Pracownicy Wydziału § 38. Merytoryczna ocena nauczycieli akademickich dokonywana jest przez komisję do spraw rozwoju kadry naukowej. § 39. Dyrektor instytutu (kierownik Katedry) jest przełożonym wszystkich pracowników instytutu (Katedry). § 40. Bezpośrednim przełożonym każdego nauczyciela akademickiego jest kierownik zakładu (pracowni), w którym jest on zatrudniony. § 41. Administracją ogólną Wydziału kieruje Dziekan przy pomocy prodziekanów oraz Dyrektora Administracyjnego.
|