25.06 2024 |
„Pracownia fizyczna dla szkoły podstawowej” | |
---|---|---|
prowadzący: | Anita Gardias, Jarosław Rybusiński, Aleksandra Szymańska, Mateusz Winkowski | |
czas: | 09.30-12.00 | |
miejsce: | Pracownia Technik Pomiarowych, Pasteura 5, I piętro |
Streszczenie
Podczas zajęć na pracowni będzie można wykonać jedno z czterech ćwiczeń specjalnie przygotowanych dla słuchaczy naszej Szkoły.
Uczniowie zapoznają się z właściwościami soczewek poprzez obserwację odległości otrzymywania ostrego obrazu w zależności od położenia przedmiotu od soczewki. Wyznaczą ogniskową soczewki skupiającej w oparciu o wzór soczewkowy, przez pomiar powiększenia oraz metoda Bessela, a następnie wyznaczą ogniskową układu dwóch soczewek. Otrzymane wartości porównają z wartościami oczekiwanymi.
Pobierz instrukcję do ćwiczenia
Uczniowie sprawdzą II zasadę dynamiki Newtona na torze powietrznym. Wykonają pomiary przyspieszenia wózka w zależności od jego masy oraz od działającej na niego siły. Wyniki zostaną porównane z obliczonymi spodziewanymi wartościami. Zostaną omówione możliwe niepewności pomiarowe występujące w doświadczeniu.
Pobierz instrukcję do ćwiczenia
Uczniowie sprawdzą, w jaki sposób okres wahadła zależy od jego długości, oraz że nie zależy od początkowego wychylenia wahadła. Ostatecznie wyznaczą przyspieszenie ziemskie poprzez wyznaczenie okresu drgań wahadła matematycznego oraz porównają otrzymaną wartość z wartością oczekiwaną. Przedyskutują możliwe niepewności pomiarowe.
Pobierz instrukcję do ćwiczenia
Uczniowie wykonają pomiary zmian temperatury wody podczas jej ogrzewania. Przedyskutują równanie bilansu cieplnego badanego układu, a następnie wyznaczą ciepło właściwe wody. Porównają otrzymaną wartość z wartością oczekiwaną.