Instytut Fizyki Teoretycznej Uniwersytet Warszawski
Metodologia prowadzenia zajęć wyrównawczych z matematyki dla studentów I-go roku
SPIS TREŚCI
Warszawa, sierpień 1999
Zajęcia wyrównawcze z matematyki i fizyki wprowadzone zostały do programu I-go roku studiów na wydziale Fizyki w roku akademickim 1997/98. Celem ich wprowadzenia było zapewnienie studentom, którzy nie zaliczyli pierwszego semestru studiów, możliwości uzupełnienia wiedzy z zakresu programu szkoły średniej. Po zalic
Inicjatywa wprowadzenia zajęć wyrównawczych miała na celu zlikwidowanie różnic w przygotowaniu absolwentów szkół średnich do studiowania na Wydziale Fizyki. Niewystarczający poziom wiedzy wyniesionej ze szkoły średniej bywa często przyczyną niepowodzenia na studiach. Uzupełnienie tej wiedzy poprzez semestr wyrównawczy może więc umożliwić pewnej grupie studentów kontynuowani
e i ukończenie studiów. Aby szansę taką stworzyć tylko studentom potencjalnie zdolnym do osiągnięcia przyzwoitych wyników, kwalifikacja na semestr wyrównawczy odbywała się na podstawie opinii nauczycieli akademickich, którzy prowadzili zajęcia na pierwszym semestrze studiów.Prowadzenie zajęć wyrównawczych z matematyki w dwu kolejnych latach akademickich stało się dla mnie okazją do przemyślenia struktury i metodologii prowadzenia zajęć na naszym Wydziale. Na podstawie wielu krytycznych obserwacji, jakie przedstawiam w rozdziale 2 niniejszego opracowania, skonstruowałem nowy system prowadzenia i zaliczania zajęć (rozdział 3), który zastosowałem w praktyce na semestrze wyrównawczym (rozdział 4). Zdaję sobie sprawę z tego, że przeniesienie podobnych metod na
regularne zajęcia na Wydziale Fizyki może być trudne lub niemożliwe. Repetytorium z matematyki na poziomie szkoły średniej było szczególnie wdzięcznym polem do przeprowadzenia eksperymentu. Nie mniej jednak, mam nadzieje, że zebrane doświadczenia, przedstawione w tym opracowaniu, mogą stać się początkiem usprawnień w systemie prowadzenia zajęć.W rozdziale 5 opisuję program zajęć wyrównawczych z matematyki, a w rozdziale 6 przedstawiam program komputerowy napisany przeze mnie w celu konstrukcji i automatycznego oceniania testów sprawdzających wiedzę. Program ten wykorzystuje bazę danych zawierającą zestawy pytań testowych, przygotowaną przeze mnie wraz z Krzysztofem Pachuckim i Tomaszem Wernerem, którzy współprowadzili ze mną zajęcia wyrównawcze w dwu kol
ejnych latach akademickich. Baza danych zadań testowych nie stanowi części niniejszego opracowania i będzie udostępniana tylko osobom prowadzącym zajęcia wyrównawcze z matematyki w latach późniejszych.
W ostatnich kilku-kilkunastu latach zasadniczej zmianie uległa struktura socjologiczna młodych ludzi przyjmowanych na studia na Wydziale Fizyki. Wraz z dramatycznym powiększeniem liczby przyjmowanych studentów i rezygnacją z przeprowadzania egzaminów wstępnych jesteśmy postawieni wobec zupełnie innego słuchacza naszych wykładów i uczestnika ćwiczeń, niż było to dwadzieścia lat temu, kiedy większość z obecnych nauczycieli akademickich Wydziału studiowała lub rozpoczynała pracę dydaktyczną. Moim zda
niem zmiany w polityce rekrutacyjnej Wydziału były ze wszech miar słuszne i konieczne. Niestety, do dziś nie pociągnęły one za sobą wystarczających zmian w strukturze i metodologii prowadzenia zajęć dydaktycznych.Uważam, że należy obecnie (choć z wieloletnim opóźnieniem) przemyśleć od nowa podstawowe zasady prowadzenia zajęć na naszym Wydziale i odpowiedzieć sobie wreszcie na pytanie kogo, po co, i jak chcemy uczyć. Pierwszym krokiem w takiej dyskusji może być ocena stanu obecnego. Ten rozdział mojego op
racowania stanowi próbę krytycznej oceny tego stanu. Przedstawiam ją w formie luźnego zestawu obserwacji, które posłużą mi jako baza do konstrukcji systemu prowadzenia zajęć wyrównawczych z matematyki, przedstawionej w rozdziałach następnych.
Podsumowując ten rozdział uważam, że obecny system nauczania jest archaiczny, źle dostosowany do możliwości studentów, represyjny, kryminogenny i nieskuteczny. System ten wywodzi się z tradycji średniowiecznych, kiedy wiedzę “wykładało” się przed studentów i Ci co chcieli, i byli do tego zdolni, brali sobie z tej “wyłożonej” przed nimi wiedzy ile zdołali. System ten pracował do niedawna całkiem nieźle, gdyż kształciliśmy głównie przyszłych naukowców. Obecny system nie wykorzys
tuje w ogóle nowoczesnych możliwości technicznych w zakresie komunikacji między nauczycielem i uczniem, które mogłyby zapewnić większą sprawność i indywidualizację procesu nauczania.Obecnie, głównym celem uczenia fizyki powinno stawać się wykształcenie w studencie umiejętności racjonalnego rozumowania, umiejętności oddzielania rzeczy ważnych od nieważnych, i szybkiego uczenia się rzeczy nowych. Te właśnie umiejętności przydają się absolwentom najbardziej, gdyż olbrzymia większość z nich nie będzie pracow
ać w fizyce, zaś wymagać się będzie od nich głównie elastyczności i inteligencji w dostosowaniu się do nowych i zmiennych sytuacji.
Konstruując system prowadzenia zajęć wyrównawczych z matematyki usiłowałem osiągnąć kilka celów, które usunęłyby lub złagodziły wady obecnego systemu omówione w poprzednim rozdziale. Głównym moim celem było otworzenie przepływu informacji zwrotnej o postępach studentów, i dostosowanie bieżącego toku nauczania do tychże postę
pów. W tym celu wprowadzone zostały następujące elementy procesu dydaktycznego:
W rozdziale tym omawiam szczegółowe zasady odbywania i zaliczania zajęć wyrównawczych z matematyki. Zajęcia te odbywały się dwa razy w tygodniu, po trzy godziny za każdym razem. Każde takie zajęcia stanowiły jeden blok programowy, podczas którego omawiane było jedno zagadnienie z programu matematyki szkoły średniej. Program zajęć wyrównawczych przedstawiony jest w rozdziale następnym w f
ormie listy tychże bloków programowych. Ze względu na to, że zajęcia semestru wyrównawczego rozpoczynają się z opóźnieniem (konieczność zakończenia sesji poprawkowej) i na to, że niektóre tematy były powtarzane (patrz poniżej), możliwe było zrealizowanie tylko 19 bloków programowych.W każdym z dwu lat akademickich zajęcia wyrównawcze odbywały się równolegle w dwu grupach, do których wstępnie przydzielone było po około 20 osób. W obu grupach stosowany był dokładnie ten sam system i program zajęć, choć ze względu na tematy powtarzane (patrz poniżej), tematy nie koniecznie były realizowane jednocześnie.
Struktura każdych trzy-godzinnych zajęć przedstawiała się następująco: Pierwsza godzina zajęć podzielona była na dwie części. Pierwsze jej pół godziny poświęcone było wykładowi tematu. Zajęcia wyrównawcze miały charakter repetytorium, a więc wykład podawał jedynie usystematyzowaną listę faktów, metod i wzorów, za to bez wyprowadzeń ani dowodów. Końcowe 15 minut pierwszej godziny poświęcone było na przeprowad
zenie testów poprawkowych (patrz omówienie poniżej). Druga godzina zajęć, i pierwsze pół godziny z trzeciej, poświęcone były na robienie zadań ilustrujących dany temat i miały charakter ćwiczeń, w których każdy student był raz lub dwa razy przy tablicy, wykonując jeden prosty przykład.Końcowe 15 minut trzeciej godziny poświęcone było na przeprowadzenie testu z materiału właśnie omówionego. Taki sposób testowania okazał się być jednym z najefektywniejszych sposobów podniesienia sprawności nauczania. Oczywiście, było to możliwe jedynie ze względu na powtórkowy charakter zajęć. Omawiany materiał był przecież studentom w zasadzie znany, a program zajęć ogłaszany był z wyprzedzeniem. W praktyce oczywiście, żaden student się z wyprzedzeniem do zajęć nie przygot
owywał. Natomiast, fakt że dany materiał będzie zaraz na tych samych zajęciach przedmiotem testu rodził znakomite skupienie uwagi studentów na treści zajęć, aktywne w nich uczestnictwo, zainteresowanie tym, o czym prowadzący mówi, oraz krytyczną kontrolę tego, co przy tablicy robią inni studenci.W praktyce, w miarę posuwania się do materiału trudniejszego, czas poświęcany testom ulegał wydłużeniu, nawet do 25-30 min. (dla testów poprawkowych odbywało się to kosztem pierwszej przerwy). Osoby, które nie miały żadnych testów do poprawiania były natomiast zwalniane na przerwę zaraz po pierwszej pół godzinie wykładu.
W sumie więc, student miał za zadanie wysłuchać i zaliczyć testem każdy z 19 bloków programowych. Niezaliczone testy z zajęć bieżących mogły być poprawiane na jednych z zajęć następnych. Każdy student miał prawo przystąpić do testu z zajęć bieżących (na końcu trzeciej godziny), bez względu na liczbę niezaliczonych testów poprzednich. Natomiast na końcu pierwszej godziny poprawiać można było jedynie najstarszy z niezaliczonych uprzednio testów.
Oczywiście, żadne błędne zadania nie były celowo formułowane, ale praktyka pokazała, że błędy zdarzały się od czasu do czasu. Co więcej, taka zasada traktowania błędów likwidowała konieczność dyskusji nad błędnością zadań podczas trwania testu. Student, który otrzymywał odpowiedź inną niż wszystkie podane odpowiedzi było obowiązany sam sprawdzić, czy się pomylił, czy też zadanie było rzeczywiście błędne. Takie traktowanie udzielania odpowiedzi okazało się niezwykle owocne i kształcące. Fakt, że testu nie można zaliczyć “statystycznie” (czyli udzielając dany procent poprawnych odpowiedzi), ale trzeba wszystkie trzy zadania rozwiązać poprawnie, sprawiał że studenci byli zobowiązani do sprawdzania tego co napisali i co obliczyli, czyli do daleko posuniętej samo
kontroli własnej pracy.Przykładowy test zamieszczony jest w załączniku nr 2.
(i) obecność na zajęciach (w zasadzie).
(ii) zaliczenie wszystkich 19 testów sprawdzających.
Rekordzista zdał 29 poprawek testów (oprócz 19 bieżących prób zdania testów na ćwiczeniach). Rekordziści poprawiali również dany test do 8 razy. Co ciekawe, i bardzo znaczące, różni studenci poprawiali wielokrotnie bardzo różne testy, To znaczy, właściwie każdy student miał s
woją “piętę Achillesa”, czyli temat, który mu sprawiał trudności, i którego opanowanie wymagało od niego więcej pracy i czasu. Obserwacja ta zwraca jeszcze raz uwagę na konieczność większej niż obecnie indywidualizacji procesu uczenia.W związku z zastosowaną automatyczną metodą sprawdzania testów, student znał wynik swojego testu już w 15 sekund po jego zakończeniu. Wiedział więc, czy powinien się z danego tematu przygotować na następne zajęcia, tak aby spróbować go zaliczyć w czasie przeznaczonym na zda
wanie testów poprawkowych. Natomiast prowadzący poznawał wyniki testów porównując udzielone przez studentów odpowiedzi końcowe (przypominam – były to dla każdego testu proste liczby naturalne), z listą poprawnych odpowiedzi drukowaną przez program przygotowujący testy. Porównanie takie wymagało jedynie kilku minut czasu po każdych zajęciach.Bardzo ważnym elementem prowadzonych zajęć była zasada powtórnego przeprowadzania zajęć dla tematów źle zaliczonych przez studentów. Polegała ona na tym, że jeśli dany blok tematyczny został zaliczony przez mniej niż połowę studentów, to blok ten był powtarzany na kolejnych zajęciach. Cykl wykonywania planu zajęć był wtedy przerywany i odbywały się powtórne zajęcia z danego tematu, które miały wyłącznie charakter ćwicz
eń trenujących to zagadnienie. Studenci, którzy dany blok zaliczyli byli z takich zajęć zwalniani, choć bardzo często dobrowolnie w nich jednak uczestniczyli, ceniąc sobie widocznie okazję do pogłębienia swoich umiejętności (byli to oczywiście lepsi studenci w grupie).Bloki poprawiane zdarzyły się w czasie semestru kilka razy (3 do 6). Były one różne w dwu różnych grupach i w dwu różnych latach akademickich. Jeszcze raz świadczy to o konieczności dynamicznego i indywidualnego podejścia do tempa przekazywania wiedzy na zajęciach.
Studenci byli informowani, że zaliczenie danego bloku tematycznego przez mniej niż połowę zdających jest porażką nie ich, lecz porażką nauczyciela. Tak też były traktowane zajęcia powtarzane – jako szansa dana prowadzącemu na poprawienie swojego słabego wyniku. W konsekwencji takiego postawienia sprawy, poprawki testów po powtarzanych zajęciach, nie były liczone do sumy poprawek danego studenta, a więc nie wpływały na jego ocenę końcową.
Jak zostało omówione powyżej, program zajęć wyrównawczych z matematyki składał się z 19 bloków tematycznych sprawdzanych 19 testami. Każdy z bloków realizowany był na jednych zajęciach (oprócz dwu pierwszych bloków, które realizowane były na pierwszych zajęciach – patrz poniżej), i ewentualnie powtarzany na zajęciach kolejnych, o ile zaliczyła go mniej niż połowa studentów.
Na pierwszej godzinie pierwszych zajęć studenci byli zaznajamiani z systemem odbywania i zaliczania zajęć oraz z postacią, formą graficzną i sposobem wypełniania testów. Jako “test testów” traktowany był pierwszy blok tematyczny obejmujący dodawanie ułamków (w zakresie ułamków o co najwyżej dwucyfrowym liczniku i mianowniku). Test ten przeprowadzany był zaraz po pierwszej godzinie
zajęć. Mimo jego wyróżnionego w ten sposób charakteru, test ten był traktowany jak wszystkie inne. Z reguły nie zaliczało go kilka osób w każdej grupie, a rekordzista poprawiał go 3 razy.
Organizacja zajęć wyrównawczych z matematyki według zasad opisanych w rozdziale 4. byłaby niemożliwa do zrealizowania bez pomocy komputera. Dzięki napisaniu odpowiedniego programu komputerowego możliwe było jednak masowe przygotowywanie testów (zarówno bieżących jak i poprawkowych) oraz automatyczne ich sprawdzanie. Program
Zadania_testowe napisany został w języku FORTRAN77, przy intensywnym wykorzystaniu operacji na zmiennych charakterowych. Wynikiem działania programu jest zbiór tekstowy w formacie LaTeX, który jest bezpośrednio gotowy do przetworzenia tym programem i daje możliwość natychmiastowego drukowania gotowych testów oraz klucza do ich sprawdzania. Sam tekst programu, ani pomocnicze zbiory przezeń używane, nie stanowią części niniejszego opracowania i będą udostępniane tylko osobom prowadzącym zajęcia w latach późniejszychPoniższy opis programu
Zadania_testowe dotyczy wersji 1.26 z dnia 28.08.1999.Program
Przykład bazy danych zadań testowych zamieszczony jest w załączniku nr 1. Baza danych jest zapisana w zwykłym zbiorze tekstowym, a jej struktura jest następująca: Składa się ona z określeń kluczowych, które definiują pola bazy danych, i z samych pól bazy danych. Określenia kluczowe są ciągami charakterów umieszczonych na początku linii. Pola bazy danych są jednoliniowe (linia tekstu bezpośrednio po danym określeniu kluczowym) lub kilkuliniowe (pomiędzy dwoma określeniami kluczowymi). Wszystkie linie, które nie zawierają określenia kluczow
ego ani pola bazy danych są ignorowane i mogą służyć jako komentarze. Ignorowane są również znaki umieszczane w liniach zawierających określenia kluczowe; mogą one również służyć jako komentarze.Lista określeń kluczowych i ich rola są następujące:
Określenie kluczowe |
Pole bazy danych |
Uwagi |
Seria |
Numer serii zadań. |
Zadania należące do jednego bloku tematycznego tworzą jedną serię zadań. |
Ile problemow |
Liczba zadań, jakie mają być umieszczone na jednym teście w danej serii. |
|
Ile pytan |
Liczba odpowiedzi, jakie mają być zaproponowane do każdego zadania danej serii. |
|
Zadanie |
Treść zadania. |
To pole bazy danych jest polem kilkuliniowym. Jego końcem jest określenie kluczowe Koniec zadania. |
Koniec zadania |
Koniec treści zadania. |
|
Odpowiedz |
Poprawna odpowiedź do danego zadania. |
|
Bzdura |
Niepoprawna odpowiedź do danego zadania. |
|
Numeryczne pola bazy danych (Seria, Ile problemow, Ile pytan) są podawane jako liczby naturalne w formacie wolnym FORTRAN77. Znakowe pola bazy danych (Zadanie, Odpowiedz, Bzdura) są podawane jako zmienne charakterowe FORTRAN77 i muszą zawierać poprawne teksty w formacie LaTeX. W obecnej formie baza danych i pliki pomocnicze zawierają teksty w formacie LaTeX używającym standardu 2e i polskich liter zadawanych znakiem cudzysłowu " (czyli, "a, "e, itd.).
Baza danych ma charakter hierarchiczny, to znaczy że:
Każda seria zadań ma swój przypisany numer, a więc serie zadań nie muszą w bazie danych występować w kolejności, ani być numerowane kolejnymi liczbami naturalnymi. Zadania danej serii nie mają przypisanych numerów i mogą występować w dowolnej kolejności, choć wygodnie jest umieszczać ich numery w postaci komentarzy na linii o
kreślenia kluczowego Zadanie. Również niepoprawne odpowiedzi podawane w polach Bzdura nie mają numerów i mogą występować w dowolnej kolejności.Przykładowy plik sterujący produkcją testów ma następującą postać:
28 sierpnia 1999
235 546 Haslo dnia, Wynik dnia
1 3 Seria testow, Liczba testow
2 2 Seria testow, Liczba testow
2 0 Seria testow, 0 = drukuj wszystkie zadania tej serii
0 0 Koniec pliku
Wynik działania programu
Zadania_testowe, otrzymany dla takich danych sterujących, zamieszczony jest w załączniku nr 2..Pierwsza linia pliku zawiera datę dnia, na który przygotowany jest dany zestaw testów.
Druga linia zawiera "hasło dnia" i "wynik dnia" (patrz punkt 8. w rozdziale 4A) w postaci dwu liczb naturalnych (podanych w formacie wolnym FORTRAN77). Tekst występujący po tych dwu liczbach jest komentarzem i może być dowolny.
Trzecia linia i wszystkie pozostałe zawierają pary liczb naturalnych (podanych w formacie wolnym FORTRAN77). Pierwsza z nich określa numer serii testów, odnoszący się do numeru danej serii w bazie danych zadań testowych, a druga określa liczbę testów z tej serii, jakie mają być wydrukowan
e. Tekst występujący po tych dwu liczbach jest komentarzem i może być dowolny.Specjalną rolę pełni podanie wartości 0 dla liczby testów. W takiej sytuacji program drukuje listę wszystkich zadań danej serii, jakie są zawarte w bazie danych. Dla każdego zadania odpowiedź prawidłowa drukowana jest jako pierwsza, a po niej drukowane są wszystkie odpowiedzi nieprawdziwe. Opcja ta służy prowadzącemu zajęcia do kontroli zawartości bazy danych.
Linii zadających numery serii i liczby testów może być dowolna liczba. Wszystkie testy wydrukowane w jednym przebiegu programu odpowiadają wspólnym wartościom "hasła dnia" i "wyniku dnia". W ten sposób można drukować testy poprawkowe, kiedy to studenci poprawiają równocześnie różne serie, a do ich sprawdzenia służy jedno
wspólne "hasło dnia" i "wynik dnia".Program kończy swoje działanie gdy skończy się zbiór linii w pliku danych, lub gdy napotka linię z numerem serii równym 0.
Bardzo ważnym elementem działania programu
Zadania_testowe i konstruowania testów jest przypadkowe wybieranie z bazy danych zadań danej serii, przypadkowe wybieranie odpowiedzi nieprawdziwych, przypadkowe ustalanie kolejności odpowiedzi nieprawdziwych, przypadkowe ustalanie położenia odpowiedzi prawdziwej pomiędzy nieprawdziwymi, przypadkowe wybieranie kodów odpowiedzi prawdziwych i nieprawdziwych, oraz przypadkowe przypisywanie testom numerów. W związku z tym każdy test jest unikalny i możliwość komunikowania wyników pomiędzy studentami jest znacznie ograniczona. Podczas przeprowadzania testów studenci mogli więc siedzieć obok siebie – tak jak siedzieli podczas całych zajęć.Każdy test ma przypisany numer z zakresu od 100 do 999 i program
Zadania_testowe drukuje najpierw same testy, a potem listę numerów testów i poprawnych odpowiedzi końcowych. Lista ta stanowi klucz do sprawdzania testów z danego dnia zajęć. Ponieważ na każdych zajęciach odbywały się zarówno testy poprawkowe jak i bieżące, więc na każde zajęcia przygotować należało dwa zestawy testów z odrębnymi wartościami "hasła dnia" i "wyniku dnia". Zasada wymagająca od studenta poprawiania zawsze najstarszego niezaliczonego testu umożliwiała łatwe wyznaczenie liczby testów poprawkowych z każdej serii, jakie należało przygotować na dane zajęcia.Podczas swojego działania program wysyła na standardowy output (ekran) informacje o pomyślnym wykonywaniu kolejnych etapów swojego działania. Informacje te nie muszą być zachowywane i służą jedynie ewentualnemu sygnalizowaniu miejsca, gdzie program mógłby napotkać problemy.
Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć wyrównawczych z matematyki w przedstawionym systemie wymagało ode mnie (w pierwszym roku) znacznie zwiększonego wysiłku. Natomiast w drugim roku prowadzenia tych zajęć system działał już gładko i nie stanowił znacząco większego obciążenia w porównaniu z prowadzeniem zajęć w systemie tradycyjnym.
Głównym celem wprowadzenia nowego systemu było zmniejszenie pewnych wad tradycyjnego systemu wykładania, jakie obserwowałem na naszym Wydziale od wielu lat. Przede wszystkim moim celem była zmiana zakresu, roli i celów stawianych procesom sprawdzania wiedzy nabywanej przez studentów, umożliwienie studentom uzyskiwania na bieżąco informacji o własnych postępach, oraz uzależnienie tempa wykładania materiału od
tempa przyswajania materiału przez studentów.Z pewnością wprowadzony system nie będzie być mógł
verbatim zastosowany na innych zajęciach prowadzonych na Wydziale. Mam jednak nadzieję, że krytyka istniejącego systemu, przedstawiona w niniejszym opracowaniu, oraz niektóre cechy nowego systemu, będą podstawą do zapoczątkowania dyskusji o dydaktyce wydziałowej i zaczynem ewentualnych usprawnień.Ocena wprowadzonej metody powinna być uzupełniona analizą postępów jakie absolwenci semestru wyrównawczego wykazali i wykażą podczas dalszego przebiegu studiów. Informacja taka będzie przygotowana przez Dziekanat.