7.1 Studia wstępne (I rok)
Przedmiot: 101A Matematyka A I |
|
Wykładowca: prof. dr hab. Witold Bardyszewski |
|
Semestr: zimowy
|
Liczba godz. wykł./tydz.: 6 Liczba godz. ćw./tydz.: 6 |
Kod: 11.101101A |
Liczba punktów kredytowych: 13 |
Program: Wykład obejmuje elementy rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej i wielu zmiennych. O doborze konkretnych treści, sposobie i kolejności ich podawania decyduje w pierwszym rzędzie cel wykładu, którym jest zapoznanie z aparatem matematycznym fizyki w stopniu wystarczającym dla rozumienia wykładów z fizyki przewidzianych w kursie licencjackim, oraz samodzielnego rozwiązywania zadań na ćwiczeniach i w domu. W miarę potrzeby do wykładu zostaną zorganizowane zajęcia wyrównawcze z zakresu matematyki szkolnej. Uwaga: Wykład ten przeznaczony jest w zasadzie dla studentów kierujących się na 3-letnie studia licencjackie. |
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Ze względu na bardzo służebny charakter wykładu względem wykładów z fizyki wielką rolę przy zaliczaniu przedmiotu odgrywać będą wyniki uzyskiwane przez studentów na ćwiczeniach, punkty z zadań domowych i kolokwiów, a podstawową formą egzaminu będzie egzamin pisemny. |
Przedmiot: 101 B Analiza matematyczna B I |
|
Wykładowca: dr hab. Aleksander Strasburger |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godz. wykł./tydz.: 4 Liczba godz. ćw./tydz.: 4 |
Kod: 11.101101B |
Liczba punktów kredytowych: 9 |
Program: Celem wykładu należącego do podstawowego zakresu kursu magisterskiego jest zapoznanie słuchacza z klasycznym aparatem pojęć matematycznych umożliwiającym samodzielne rozwiązywanie typowych problemów (badanie funkcji jednej i wielu zmiennych, ciągi i szeregi liczbowe, ciągi i szeregi funkcyjne, obliczanie całek, rozwiązywanie równań różniczkowych itd.), przekładanie problemów fizycznych na język matematyki i wyrobienie intuicji matematycznej (jakościowe rozwiązywanie problemów). W wykładzie nacisk jest położony na analizowanie podstawowych pojęć, raczej na omówienie znaczenia i roli poszczególnych twierdzeń (przykłady, kontrprzykłady) niż ich ścisłe dowodzenie. Nie zakłada się, że słuchacz w szkole średniej był w klasie o profilu matematyczno-fizycznym. Zakłada się jednak znajomość funkcji elementarnych (wielomiany - w szczególności funkcja liniowa, kwadratowa; funkcje trygonometryczne, funkcja potęgowa, wykładnicza i logarytm) oraz zasad logicznego rozumowania. Do zaliczenia wykładu będzie wymagana znajomość podawanych definicji, umiejętność formułowania omawianych twierdzeń i zrozumienie logicznej struktury teorii oraz, w zakresie praktycznym, umiejętność stosowania przedstawionego materiału teoretycznego do rozwiązania typowych problemów. Zakres programu I semestru to nieco rozszerzony (np.o równania różniczkowe) program klasy matematyczno-fizycznej liceum ogólnokształcącego. Dla osób, które ukończyły klasy o profilu matematyczno-fizycznym i mają szersze zainteresowania matematyczne zalecana jest wersja C. |
|
Proponowane podręczniki:
Literatura uzupełniająca:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń (podstawą są kolokwia i ocena pracy studenta) oraz pozytywna ocena z dwuczęściowego egzaminu pisemnego i ustnego. |
Przedmiot: 101 C Analiza matematyczna C I |
|
Wykładowca: prof. dr hab. Stanisław Woronowicz |
|
Semestr: zimowy
|
Liczba godz. wykł./tydz.: 4 Liczba godz. ćw./tydz.: 4 |
Kod: 11.101101C |
Liczba punktów kredytowych: 9 |
Program: Przestrzenie metryczne, rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennych, ciągi i szeregi funkcyjne. Cel wykładu: W zamierzeniu wykładowcy kurs Analizy C jest prowadzony z myślą (w pierwszym rzędzie) o przyszłych magistrantach w zakresie fizyki teoretycznej. Wynika z tego potrzeba położenia większego akcentu na rozumienie wprowadzanych pojęć, ich wzajemnych zależności i ich znaczenia dla matematyki rozumianej jako język fizyki. Znajomość algorytmów rachunkowych jest bowiem ważna, ale bez refleksji nad ich sensem staje się (w fizyce teoretycznej) bezwartościowa. Z założeń tych wynika też, że dużo uwagi przywiązywać będzie się do precyzji argumentacji przy wprowadzaniu pojęć i dowodzeniu twierdzeń. Charakterystyka wykładu: Nie zakłada się, że słuchacz w szkole średniej był w klasie o profilu matematyczno-fizycznym. Zakłada się natomiast znajomość funkcji elementarnych (wielomiany, funkcje trygonometryczne, funkcja potęgowa, wykładnicza i logarytm) oraz zasad logicznego rozumowania. Przede wszystkim jednak zakłada się u słuchaczy chęć i potrzebę rozumienia sensu wprowadzanych pojęć, a nie tylko umiejętności stosowania procedur rachunkowych. |
|
Proponowane podręczniki:
Literatura uzupełniająca: |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń. Egzamin pisemny i ustny. |
Przedmiot: 102A Fizyka AI - Mechanika |
|
Wykładowca: dr hab. Zygmunt Szefliński |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godz. wykł./tydz.: 4 Liczba godz. ćw./tydz.: 6 |
Kod: 13.201102A |
Liczba punktów kredytowych: 12 |
Program:
Wykład jest elementarnym omówieniem mechaniki opartym na demonstracjach doświadczeń. Wyniki doświadczeń stanowią podstawę do uogólnień i sformułowania opisu teoretycznego prezentowanych zjawisk. W wykładzie jest wykorzystywany aparat elementarnej matematyki (w odróżnieniu od innych wersji wykładów). Dla ugruntowania wiedzy zdobytej na wykładzie studenci rozwiązują zadania rachunkowe. Uwaga: Wykład ten jest przeznaczony w zasadzie dla studentów kierujących się na 3-letnie studia licencjackie. |
|
Proponowane podręczniki: 1. R. Resnick, D Halliday, Fizyka 1 , PWN, 1996. 2. M.A.Herman, A. Kalestyński, L. Widomski, Podstawy Fizyki" PWN, 1997. 3. A.K. Wróblewski, J.A.Zakrzewski, Wstęp do Fizyki t. I , PWN, 1984. 4. J. Orear, Fizyka t. I , WNT. 5. C. Kittel, W.D. Knight, M.A. Ruderman, Mechanika, PWN; (Kurs Berkelejowski). 6. R. Feynman, Wykłady z Fizyki t. I , PWN. 7. I.W.Sawiliew, Kurs Fizyki t. I , PWN. Zbiory zadań: 1. A.Hennel, W. Krzyżanowski, W Szuszkiewicz, K.Wódkiewicz, Zadania i problemy z fizyki, PWN. 2. Zadania w podręczniku R. Resnicka i D Hallidaya Fizyka 1. 3. Zadania w podręczniku J. Orear'a Fizyka. |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Przygotowanie ze szkoły średniej. |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń. Egzamin pisemny i ustny. |
Przedmiot: 102 B Fizyka B I i 102 C Fizyka C I Mechanika |
|
Wykładowca: dr hab. Teresa Rząca-Urban |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godz. Wykł./tydz.: 4 Liczba godz. ćw./tydz.: 4 |
Kod: 13.201102BC |
Liczba punktów kredytowych: 12 |
Program: Program wykładu obejmuje mechanikę punktów materialnych i bryły sztywnej, szczególną teorię względności i elementy mechaniki statystycznej. Nacisk położony jest na sprawne rozwiązywanie zagadnień ruchu punktów materialnych w polu grawitacyjnym lub kulombowskim (zagadnienie Keplera, układy planetarne itp., rozpraszanie Rutherforda,...). Integralną częścią wykładu są pokazy. Ćwiczenia, kolokwia i egzamin dla studentów grup B i C będą zróżnicowane co do stopnia trudności. Uwaga: Wykład jest trudniejszą wersją wykładu Fizyka I i jest przeznaczony dla słuchaczy studiów magisterskich. |
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Zalecane powtórzenie: 1. prosta geometria analityczna na płaszczyźnie, układy współrzędnych, 2. elementy rachunku wektorowego, iloczyn skalarny, 3. funkcje elementarne i ich wykresy, 4. umiejętność różniczkowania i całkowania funkcji elementarnych i prostych wyrażeń z nich stworzonych (iloczynów, ilorazów, superpozycji i sum funkcji). |
|
Forma zaliczenia: System zaliczenia - punktowy. Punkty z dwóch kolokwiów, egzaminu pisemnego (test + zadania) i ćwiczeń sumują się. |
Przedmiot: 103B Algebra z geometrią B |
|
Wykładowca: dr hab. Piotr Podleś |
|
Semestr: zimowy i letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 |
Kod: 11.101103B |
Liczba punktów kredytowych: 9 |
Program:
|
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Matematyka w zakresie szkoły średniej |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i aktywności w czasie zajęć, następnie egzamin pisemny i ustny . |
Przedmiot: 103 C Algebra z geometrią C |
|
Wykładowca: prof. dr hab. Kazimierz Napiórkowski |
|
Semestr: zimowy i letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 |
Kod: 11.101103C |
Liczba punktów kredytowych: 9 |
Program: 1. Liczby zespolone, ciała, wielomiany. Ciała: rys historyczny, definicja, przykłady, podstawowe fakty. Ciało liczb zespolonych: konstrukcja, podstawowe operacje i ich własności. Postać biegunowa i trygonometryczna liczby zespolonej, moduł i argument. Wzór de Moivre'a i pierwiastkowanie. Równania 3-ego i 4-ego stopnia: metoda Cardana i Ferrariego. Pierwiastki wielomianu; twierdzenie Bezouta. Domkniętość algebraiczna ciała; podstawowe twierdzenie algebry i jego konsekwencje. Wielomiany i funkcje wielomianowe; ciało funkcji wymiernych. 2. Pierścienie, ideały, podzielności. Pierścienie: podstawowe pojęcia i przykłady. Relacja podzielności i jej własności; definicje i własności NWD i NWW; algorytm Euklidesa. Rozkład na czynniki pierwsze; wzory na NWD i NWW. Rozkład na ułamki proste; ciało ułamków pierścienia. 3. Permutacje i grupy. Grupa permutacji; rozkład na cykle i znak permutacji. Grupy: podstawowe pojęcia, fakty, przykłady. Warstwy względem podgrupy; twierdzenie Lagrange'a; twierdzenie Cayley'a. 4. Przestrzenie wektorowe. Przestrzeń wektorowa: podstawowe pojęcia fakty, przykłady. Podprzestrzenie; kombinacja liniowa wektorów; powłoka liniowa podzbioru; liniowa niezależność wektorów; baza i wymiar przestrzeni. Przecięcia i sumy algebraiczne podprzestrzeni; suma prosta. 5. Odwzorowania liniowe. Operatory liniowe: podstawowe fakty, przykłady. Jądro, obraz, rząd i postać kanoniczna operatora. Operacje na operatorach liniowych; izomorfizmy. Operacje na macierzach; rząd macierzy. Macierz operatora; zmiana bazy. Metoda operacji elementarnych: redukcje kolumnowe i wierszowe, zastosowanie do układów równań liniowych, znajdowania przecięć i sum podprzestrzeni, odwracania macierzy itp. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. 6. Przestrzeń sprzężona; pary dwoiste. Przestrzeń sprzężona i baza sprzężona. Izomorfizmy VV* i VV**. Teoria dwoistości: anihilator podprzestrzeni, transpozycja (sprzężenie) operatora, jego jądro i obraz. 7. Odwzorowania wieloliniowe i wyznacznik. Odwzorowania wieloliniowe i (anty-)symetryczne. Formy zewnętrzne na przestrzeni wektorowej; wymiar przestrzeni form. Wyznacznik macierzy; definicja, własności, zastosowania. Dopełnienia algebraiczne; rozwinięcie Laplace'a. Wzory Cramera. 8. Endomorfizmy. Ślad macierzy i operatora. Wyznacznik i wielomian charakterystyczny operatora; niezmienniki operatora. Twierdzenie Cayleya-Hamiltona. Operatory rzutowe a suma prosta podprzestrzeni. Podprzestrzenie niezmiennicze. Wielomiany i funkcje od operatora. Wektory i wartości własne; przestrzenie pierwiastkowe. Rozkład operatora na część diagonalizowalną i nilpotentną. Bazy złożone z serii i bazy jordanowskie operatora. 9. Formy kwadratowe. Formy kwadratowe: postać kanoniczna (diagonalizacja), rząd i sygnatura, metoda Lagrange'a; metoda wyznacznikowa określania sygnatury. Para form kwadratowych. 10. Przestrzenie euklidesowe i unitarne. Iloczyn skalarny i norma wektora; nierówności Schwarza i trójkąta. Rzut prostopadły; dopełnienie ortogonalne podprzestrzeni; ortogonalizacja bazy. Sprzężenie hermitowskie operatora; operatory hermitowskie, unitarne i normalne. Twierdzenie spektralne i rozkład spektralny dla operatorów normalnych. Rozkład biegunowy i norma operatora. 11. Elementy geometrii afinicznej. Elementy geometrii afinicznej; twory liniowe (podprzestrzenie afiniczne) i kwadratowe (kwadryki). Odstęp dwu tworów liniowych. Klasyfikacja afiniczna i euklidesowa kwadryk. Uwaga: W zamierzeniu wykładowcy kurs Algebry C wcale nie ma być obszerniejszy od kursu Algebry B: wyróżnikiem kursu C jest nie liczba tematów, lecz pełniejszy i dogłębniejszy sposób ich ujęcia. Inaczej niż w kursie B rozkładamy akcenty, m.in. chętniej rezygnując z dodatkowej porcji wiedzy, niż z rozumienia pojęć i umiejętności logicznego kojarzenia. Doceniamy metodologię i umiejętności rachunkowe, nie stroniąc nawet od algorytmów, lecz w kursie C uważamy je za bezwartościowe i bezsensowne, gdy nie są poparte należytym rozumieniem pojęć i teorii; nie chcemy wszak wyuczać się bez rozumienia czynności, które sprawniej od nas (i bardziej niezawodnie!) robią matematyczne programy komputerowe. |
|
Proponowane podręczniki: Konspekt autora wykładu oraz wystarczająca porcja zadań (z rozwiązaniami lub odpowiedziami). Literatura pomocnicza:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń. Egzamin pisemny i ustny. |
Przedmiot: 104 Rachunek błędu pomiarowego |
|
Wykładowca: dr hab. Teresa Tymieniecka |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 przez pół semestru Liczba godz. ćw./tydz.: 1 przez cały semestr |
Kod: 13.201104 |
Liczba punktów kredytowych: 3 |
Program: Wykład jest wprowadzeniem do analizy statystycznej danych, do zasad graficznej prezentacji danych oraz zawiera podstawy rachunku błędu pomiarowego. Jest on skierowany do studentów bez żadnego doświadczenia w przeprowadzaniu eksperymentów badawczych i w wyciąganiu wniosków z otrzymanych danych. Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową. Najpierw uprzytamniam y studentowi, że istnieją wielkości fizyczne, - które zamiast jednej wartości, - mogą przyjmować wiele wartości najczęściej z różnym prawdopodobieństwem, tzw. rozkład wartości; przyczyną rozkładu wartości są: albo zjawiska w przyrodzie, albo pomiar. Celem jest zaznajomienie studenta z główną ideą statystyki czyli opisem tego typu wielkości przez jedną lub dwie liczby oraz z wyznaczaniem dokładności tych liczb. Wprowadzenie statystycznej interpretacji pomiaru i jego dokładności oraz zasady propagacji błędu pozwala studentowi zdobyć umiejętności opisu takich wielkości fizycznych i wnioskowania w oparciu o najprostsze modele statystyczne (rozkład Gaussa, rozkład Poissona i rozkład dwumianowy) oraz o najprostsze testy statystyczne oparte na tych modelach (test 3 sigma, test chi2, test +-). Omówienie metody prowadzenia prostej metodą najmniejszych kwadratów pozwala studentowi na zaznajomienie się z ideą optymalizacji. Wykład zaplanowano w taki sposó, by dyskutowane zagadnienia ilustrować przez rozwiązywanie prostych problemów eksperymentalnych i rachunkowych. Oczekujemy, że studenci przeprowadzą takż w domu elementarne doświadczenia pozwalające im zaznajomić się z takimi pojęciami jak: losowość, zmienność, wybór, zaufanie do pomiaru, efekty systematyczne, znaczoność otrzymanego wyniku, jak również z problemami związanymi z planowaniem eksperymentu. Zaznajamiamy studentów z przyjętą terminologią z podkreśleniem terminów sugerowanych przez Międzynarodową Komisję Standaryzacji (ISO). |
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: ew. praktyczne podstawy rachunku różniczkowego |
|
Forma zaliczenia: Wykład zaliczany na podstawie kolokwium opartego na rozwiązywaniu małych problemów rachunkowych oraz na udziale w rozwiązywaniu zadań domowych m.in. eksperymentów domowych zaprojektowanych przez studenta. |
Przedmiot: 105A Matematyka A II |
|
Wykładowca: prof. dr hab. Witold Bardyszewski |
|
Semestr: letni
|
Liczba godz. wykł./tydz.: 6 Liczba godz. ćw./tydz.: 6 |
Kod: 11.102105A |
Liczba punktów kredytowych: 15 |
Program: Wykład obejmuje elementy algebry liniowej i geometrii analitycznej. Uwaga: Wykład ten przeznaczony jest w zasadzie dla studentów kierujących się na 3-letnie studia licencjackie. |
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Matematyka A I |
|
Forma zaliczenia: Ze względu na bardzo służebny charakter wykładu względem wykładów z fizyki wielką rolę przy zaliczaniu przedmiotu odgrywać będą wyniki uzyskiwane przez studentów na ćwiczeniach, punkty z zadań domowych i kolokwiów, a podstawową formą egzaminu będzie egzamin pisemny. |
Przedmiot: 105 B Analiza matematyczna B II |
|
Wykładowca: dr hab. Aleksander Strasburger |
|
Semestr: letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 4 Liczba godz. ćw./tydz.: 4 |
Kod: 11.102105B |
Liczba punktów kredytowych: 10 |
Program: Funkcje wielu zmiennych. |
|
Proponowane podręczniki:
Literatura uzupełniająca:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń (podstawą są kolokwia i ocena pracy studenta) oraz pozytywna ocena z dwuczęściowego egzaminu pisemnego i ustnego. |
Przedmiot: 105 C Analiza matematyczna C II |
|
Wykładowca: prof. dr hab. Stanisław Woronowicz |
|
Semestr: letni
|
Liczba godz. wykł./tydz.: 4 Liczba godz. ćw./tydz.: 4 |
Kod: 11.102105C |
Liczba punktów kredytowych: 10 |
Program: Rachunek różniczkowy wielu zmiennych, równania różniczkowe zwyczajne, całka Riemanna i Lebesgue'a funkcji wielu zmiennych. |
|
Proponowane podręczniki:
Literatura uzupełniająca:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń. Egzamin pisemny i ustny. |
Przedmiot: 106 A Fizyka A II Elektryczność i magnetyzm |
|
Wykładowca: dr hab. Jacek Ciborowski |
|
Semestr: letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 4 Liczba godz. ćw./tydz.: 4 |
Kod: 13.202106A |
Liczba punktów kredytowych: 10 |
Program:
|
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Fizyka I Matematyka I |
|
Forma zaliczenia: Dwa kolokwia w ciągu semestru, egzamin pisemny: test i zadania, w przypadkach wątpliwych: egzamin ustny. |
Przedmiot: 106 B Fizyka B II i CII Elektromagnetyzm |
|
Wykładowca: |
|
Semestr: letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 3 Liczba godz. ćw./tydz.: 4 |
Kod: 13.202106B |
Liczba punktów kredytowych: 10 |
Program: l. Kinematyka pola elektrycznego, dygresja: pewne właściwości pól wektorowych, a. Strumień i dywergencja, b. Krążenie i rotacja, potencjał pola elektrycznego 2. Kinematyka prądu elektrycznego, 3. Kinematyka pola magnetycznego, 4. Dynamika pola elektrostatycznego w próżni, a. Potencjalność pola elektrostatycznego, b. Prawo Gaussa, c. Pojemność kondensatora, d. Prawo Coulomba, e. Ekranowanie pola elektrostatycznego, f. Energia w polu elektrycznym 5. Dynamika prądu elektrycznego, a. Prawo Ohma, b. Mikroskopowy obraz prawa Ohma, c. Praca prądu, ciepło Joulea, d. Źródła prądu stałego, e. Obwody elektryczne, f. Prąd zmienny 6. Dynamika pola magnetycznego, a. Prawo Amperea i prawo Biota - Savarta, b. Absolutna definicja ampera, c. Prąd przesunięcia 7. Indukcja elektromagnetyczna. Prawa Maxwella, a. Wprowadzenie doświadczalne, b. Komplet praw Maxwella, c. Siły działające na prądy indukcyjne, d. Indukcja własna i wzajemna, e. Obwody z indukcyjnością, f. Energia zwojnicy z prądem, g. Zwojnica w obwodzie prądu zmiennego, h. Drgania w obwodzie LC, i. Rezonans w obwodzie szeregowym RLC, j. Transformator Tesli 8. Polaryzacja dielektryczna (statyczna), a. Obraz fenomenologiczny, b. Mikroskopowe mechanizmy polaryzacji dielektrycznej, c. Znaczenie geometrii układu, d. Pole działające na obiekty mikroskopowe wewnątrz dielektryka 9. Zależności czasowe, a. Polaryzacja elastyczna rezonans, b. Polaryzacja orientacyjna - relaksacja, c. Polaryzacja a przewodnictwo, d. Nośniki swobodne drgania plazmowe 10. Rodzaje magnetyzmu materii, a. Diamagnetyzm, b. Paramagnetyzm, c. Ferromagnetyzm, d. Inne rodzaje magnetyzmu materii 11. Opis fenomenologiczny magnetyzmu, konsekwencje, a. Długi walec namagnesowany, b. Opis zwojnicy z toroidalnym rdzeniem ferromagnetycznym (w przybliżeniu liniowym), c. Transformator, d. Prądnica i silnik prądu stałego 12. Mechanizmy mikroskopowe magnetyzmu, a. Diamagnetyzm, b. Paramagnetyzm, c. Ferromagnetyzm, d. Podatność w modelu pola średniego 13. Elektroliza, a. Prawa elektrolizy Faradaya, b. Energia, c. Ogniwa galwaniczne, d. Elektroliza szkła 14. Prąd elektryczny w gazach, a. Przy ciśnieniu atmosferycznym, b. Przy obniżonym ciśnieniu, c. Neonówka Uwaga: Od standardowego ujęcia wykład różni się znacznie szerszym uwzględnieniem reakcji materii na pole elektromagnetyczne (polaryzacja dielektryczna i magnetyczna oraz ich zależności czasowe) a także podziałem podstawowym na kinematykę (opis stanu bez wnikania w przyczyny) i dynamikę (prawa rządzące tym stanem). |
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Fizyka I - wersja dowolna |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń. Egzamin pisemny i ustny. |
Przedmiot: 107 Programowanie I (dla studentów Fizyki) |
|
Wykładowca: |
|
Semestr: letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 |
Kod: 11.001107 |
Liczba punktów kredytowych: 4 |
Program: 1. Informacje o pracy na komputerze i oprogramowaniu (rozpoczęcie i zakończenie pracy; system operacyjny DOS i Norton Commander, edytory, viewery, kompresja, poczta, ftp; środowisko Windows, edytory, kalkulator; Word, Excel, Netscape itp.). 2. Podstawy języka C++ (struktura programu, bloki, zmienne, podstawowe instrukcje, funkcje, tablice, zmienne dynamiczne, rekurencja, obsługa błędów). 3. Proste algorytmy, ich testowanie i optymalizacja. 4. Podstawowe informacje o pracy na komputerze UNIX-owym: telnet, system operacyjny UNIX a DOS; edytory, kompilatory, poczta, ftp; Xwindows, Netscape itp. |
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: --- |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń i egzamin. |
Przedmiot: 108 Podstawy techniki pomiarów. Pracownia wstępna |
|
Wykładowca: dr hab. Tadeusz Stacewicz |
|
Semestr: letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 co dwa tygodnie Liczba godz. ćw./tydz.: 3 co dwa tygodnie |
Kod: 13.202108 |
Liczba punktów kredytowych: 3 |
Program: Wykład Podstawy techniki pomiarów odbywa się w semestrze letnim, co drugi tydzień, wymiennie z zajęciami praktycznymi w Pracowni wstępnej. Programy Pracowni wstępnej oraz w/w wykładu są stowarzyszone: wykład stanowi przygotowanie do zajęć praktycznych. Na wykładzie przedstawiana jest technika wykonywania podstawowych pomiarów parametrów sygnałów elektrycznych za pomocą mierników takich, jak: woltomierz, amperomierz i oscyloskop. Wychodząc z podstawowych praw elektryczności omawiane są problemy związane z prawidłowym łączeniem aparatury, wzajemnym oddziaływaniem układu pomiarowego na badany obiekt. W Pracowni wstępnej wiedza ta jest stosowana do ćwiczeń z układami rezystorowymi, układami RC, diodami i tranzystorami. Na wykładzie omawiane są także fizyczne podstawy działania tych urządzeń. Poruszane są także problemy interpretacji wyników doświadczalnych, porównania ich z modelami teoretycznymi oraz problemy rachunku błędów. |
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Podstawy rachunku błędu pomiarowego. |
|
Forma zaliczenia: |
Przedmiot: A101Wstęp do Astronomii I (dla studentów Astronomii) |
|
Wykładowca: dr Irena Semeniuk |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godz. wykł./tydz.: 3 Liczba godz. ćw./tydz.: 1 |
Kod: 13.701A101 |
Liczba punktów kredytowych: 2 |
Program:
|
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: --- |
|
Forma zaliczenia: Kolokwia w przypadku ćwiczeń, test pisemny i egzamin ustny, po każdym semestrze, w przypadku wykładu. |
Przedmiot: A102 Wstęp do Astronomii II (dla studentów Astronomii) |
|
Wykładowca: dr Irena Semeniuk |
|
Semestr: letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 3 Liczba godz. ćw./tydz.: 1 |
Kod: 13.702A102 |
Liczba punktów kredytowych: 2 |
Program:
|
|
Proponowane podręczniki:
|
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: --- |
|
Forma zaliczenia: Kolokwia w przypadku ćwiczeń, test pisemny i egzamin ustny, po każdym semestrze, w przypadku wykładu. |