5. Katalog zajęć pozakierunkowych
w tym wykłady ogólnodostępne:
Tajemnice Wszechświata | semestr zimowy | ||
Doświadczenia historyczne w fizyce | semestr zimowy | ||
Fizyka w doświadczeniach | semestr letni | środy 16-18 SSD Hoża 69 | od 19.02.2003 |
Historia fizyki | semestr letni | środy, piątki 15-17 Nowa Aula Hoża 69 | od 19.02.2003 |
Modeling Reality | semestr letni | wtorki 17-19 SDD Hoża 69 | od 18.02.2003 |
Fizyka dnia codziennego | semestr letni | środy 17-19 Aula S1 Smyczkowa 5/7 | od 19.02.2003 |
Zob. też Wolnodostępne wykłady pozakierunkowe na innych wydziałach UW
***
Wykładowca: prof. dr hab. Kazimierz Stępień |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 0 |
Kod: 13.701OG2 |
Ilość punktów kredytowych: 2,5 |
Uwaga: Wykład przeznaczony jest dla studentów wydziałów przyrodniczych (studentom Wydziału Fizyki nie jest on zaliczany ani do godzin z fizyki, ani do godzin pozakierunkowych). Program:
|
|
Proponowane podręczniki: |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: |
***
Wykładowca: prof. dr hab. Andrzej K. Wróblewski |
|
Semestr: letni
|
Liczba godzin wykł./tydz.: 4 Liczba godzin ćw./tydz.: 0 |
Kod: 13.201OG3 |
Ilość punktów kredytowych: 5 |
Program: Wykład obejmuje zarys historii fizyki od czasów najdawniejszych do obecnych. Zakres fizyki ulegał w różnych epokach dużym zmianom. Jeszcze w XVIII wieku podręczniki fizyki obejmowały zagadnienia, które dziś wchodzą do chemii, astronomii, mineralogii i biologii. W wykładzie przedstawiany jest w zasadzie tylko rozwój metod badawczych i pojęć fizycznych, ale podkreślane są związki historyczne z innymi dyscyplinami. Główne rozdziały to: Prehistoria nauki. Nauka w starożytności. System Arystotelesa. Nauka w średniowieczu (rola Arabów). Ponowne odkrycie nauki greckiej w czasie Renesansu. Od Kopernika do Newtona: droga do odkrycia ciążenia powszechnego. Optyka Newtona. Rozwój nauki o gazach (Pascal, Guericke, Boyle). Elektryczność od Gilberta do Coulomba. Fizyka nieważkich fluidów. Droga do elektromagnetyzmu (Oersted, Faraday, Maxwell). Teoria Younga-Fresnela. Odkrycie zasady zachowania energii (Carnot, Mayer, Joule, Helmholtz, Kelvin). Powstanie teorii kinetyczno-molekularnej i fizyki statystycznej (Boltzmann, Clausius). Początki nowej fizyki (promienie X, promieniotwórczość, pierwsze modele atomu). Teoria względności. Mechanika kwantowa. Wczesne lata fizyki jądra atomowego i cząstek elementarnych. Rozwój optyki i fizyki materii skondensowanej. Najważniejsze wydarzenia z historii astrofizyki. Rozwój fizyki w ostatnich dekadach XX wieku. Wykład jest bogato ilustrowany przezroczami (portrety uczonych, obrazy instrumentów z różnych epok) oraz oryginalnymi wydawnictwami z dawnych lat. |
|
Proponowane podręczniki: Część wiadomości można znaleźć w książce: Max von Laue, Historia fizyki Obszerniejszy podręcznik jest w przygotowaniu. |
|
Zajęcia sugerowane do zaliczenia przed wykładem: Wykład należy do zajęć ogólnouniwersyteckich i jest dostępny dla studentów innych wydziałów. Studenci fizyki skorzystają jednak najwięcej, jeśli przedtem wysłuchali przynajmniej wykłady z Fizyki I, II, III, IV. |
|
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę. |
***
Przedmiot: OG4 Fizyka dla studentów Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska |
|
Wykładowca: prof. dr hab. Izabela Sosnowska |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 0 |
Kod: 13.201OG4 |
Ilość punktów kredytowych: 2,5 |
Program: Wykład jest poświęcony wybranym zjawiskom fizycznym szczególnie istotnych dla ochrony środowiska. Wykład obejmuje takie działy fizyki jak: mechanika, termodynamika, elektryczność i magnetyzm, optyka oraz pewne zagadnienia fizyki współczesnej. Wykłady są bogato ilustrowane pokazami. Szczególny nacisk położono na zrozumienie i umiejętność opisu zjawisk zachodzących w środowisku. Uwaga: wykład nie daje punktów kredytowych studentom Wydziału Fizyki!!! |
|
Proponowane podręczniki: |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Egzamin |
***
Wykładowca: dr Krzysztof Karpierz |
|
Semestr: letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 |
Kod: 11.002OG5 |
Ilość punktów kredytowych: 10 |
Cel wykładu: Kurs przygotowuje studentów do budowy, konfiguracji, optymalizacji i administracji sieci komputerowej bazującej na serwerze Windows 2000. Szkolenia przygotowują do uzyskania certyfikatu MCP (Microsoft Certified Profesional) – tytułu, który jest honorowany na całym świecie (więcej informacji na temat certyfikatów można znaleźć na stronach: http://www.microsoft.com/poland/train_cert/certyfikaty.htm). Szkolenia skierowane są do studentów licencjatu Metody komputerowe fizyki, ale zapraszamy na nie również studentów innych specjalizacji. Program: Szkolenie zawiera informacje dotyczące Windows 2000 Professional i Windows 2000 Server i jest odpowiednikiem kursu Microsoft: 2152 Implementing MS Windows 2000 Professional and Server. Zajęcia obejmują następujące tematy:
Implementację serwerów pracujących w systemie Windows 2000 |
|
Proponowane podręczniki: Materiały Microsoft Press udostępnione studentom na zajęciach. Literatura uzupełniająca: Networking Essential wydawnictwa Microsoft Press. |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Zaliczenie co najmniej 60 godzin zajęć informatycznych w ramach studiów ogólnych (tzn. oprócz Programowania I). Znajomość podstaw zagadnień związanych z sieciami komputerowymi, np. Opisanych w książce Networking Essential wydawnictwa Microsoft Press (dostępna od lipca 1999 w bibliotece IFD). |
|
Forma zaliczenia: Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego. Po ukończeniu zajęć i zdaniu egzaminu w autoryzowanym ośrodku egzaminacyjnym Microsoft możliwe będzie uzyskanie tytułu MCP. Egzamin będzie bezpłatny dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki z kolokwium końcowego. Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG5, OG6 i OG9 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych). |
***
|
|
Wykładowca: w roku akademickim 2002/2003 wykład nie odbywa się |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 |
Kod: 11.002OG6 |
Ilość punktów kredytowych: 10 |
Cel wykładu: Kurs zapoznaje studentów z ogólnymi zagadnieniami związanymi z relacyjnymi bazami danych. Umożliwia studentom nabycie wiedzy i umiejętności tworzenia i zarządzania bazami danych poprzez Microsoft SQL-Server 2000 na platformie Windows 2000. Szkolenia przygotowują do uzyskania certyfikatu MCP (Microsoft Certified Profesional) – tytułu, który jest honorowany na całym świecie (więcej informacji na temat certyfikatów można znaleźć na stronach: http://www.microsoft.com/poland/train_cert/certyfikaty.htm). Szkolenia skierowane są do studentów licencjatu Metody komputerowe fizyki, ale zapraszamy na nie również studentów innych specjalizacji. Szkolenia i pierwsze podejście do egzaminu MCP są dla studentów bezpłatne (patrz poniżej). Szkolenia nie są obowiązkowe. Program: Zajęcia będą obejmowały tematykę licencjonowanego kursu Microsoft: "Programming a Microsoft SQL Server 2000 Database". Na pierwszych zajęciach słuchacze zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami z zakresu relacyjnych baz danych, w szczególności ze strukturą Servera SQL, jego funkcjami i możliwościami. Główna cześć zajęć skoncentrowana będzie na nauczeniu języka Transact-SQL, służącego do tworzenia, zarządzania i modyfikacji baz danych na serwerze MS-SQL. Można ją podzielić na trzy części:
Omówione zostaną typy integralności danych, zagadnienia związane ze stosowaniem wartości domyślnych, kluczy podstawowych i obcych oraz reguł. Wprowadzone zostanie pojecie indeksów oraz zagadnienia związane z ich planowaniem, tworzeniem i konserwacja. Ta cześć zajęć poświecona będzie tworzeniu rozbudowanych programów w T-SQL, służącym modyfikacji danych oraz uzyskiwaniu zestawień statystycznych z baz danych. Obejmować ona będzie definiowanie widoków, procedur przechowywanych, funkcji oraz trygerów. Na zakończenie omówione zostaną zagadnienia związane z programowaniem baz danych znajdujących się na wielu komputerach, a także mechanizmy Serwera SQL zapewniające poprawę wydajności baz danych. Przedstawione będą typowe problemy związane ze współużytkowaniem baz danych oraz metody poprawy działania. Ta część zajęć stanowić będzie pewien bardzo elementarny wstęp do zagadnień związanych z administracja baz danych. |
|
Proponowane podręczniki: Materiały Microsoft Official Curriculum, udostępnione studentom na zajęciach. MS SQL Server: Books Online, udostępnione studentom na zajęciach w wersji elektronicznej. Literatura uzupełniająca: Książki wydawnictwa Microsoft Press. |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Zaliczenie co najmniej 60 godzin zajęć informatycznych (oprócz Programowania I). |
|
Forma zaliczenia: Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego. Po ukończeniu zajęć i zdaniu egzaminu w autoryzowanym ośrodku egzaminacyjnym Microsoft możliwe będzie uzyskanie tytułu MCP. Egzamin będzie bezpłatny dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki z kolokwium końcowego. Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG5, OG6 i OG9 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych). |
***
Wykładowca: prof. dr hab. Iwo Białynicki-Birula |
|
Semestr: letni
|
Liczba godzin wykł./tydz.: 2 Liczba godzin ćw./tydz.: |
Kod: 11.102OG7 |
Liczba punktów kredytowych: 2,5 |
Program: Computers help now in almost every human activity. At the beginning they served only to perform involved calculations in science and engineering, but today, owing to their low price, friendly user interface, and versatility, they have become a necessary tool for most educated people. The course Modeling Reality is intended for students without deep knowledge in computer science, who would like to learn about possible applications of computers to physical, biological, psychological, ecological and mathematical reality. This course is offered for the third time; previous versions were given in Polish. The survey conducted at the end of this course last year has shown that some students misunderstood my intensions and expected a more detailed treatment of various subjects. Therefore, I would like to warn the potential participants that this is not a specialized course that will give a deeper understanding of such subjects as, for example, neural networks, graph theory, genetic algorithms, game theory, or chaos. Each of these topics, when treated in depth, becomes a fully blown monograph. My intention is to give a broad, semi-popular overview, devoting one lecture to each subject. The material covered in this course will be illustrated with the help of more than 20 programs written for this purpose. I hope that after taking this course the participants will find it easier to apply methods of computer modeling to the problems in their field of interest. To understand the lectures it will be enough, in principle, to know mathematics at the high-school level. However, to grasp fully the fundamental concepts introduced in this course will require an extra effort on the part of less experienced participants. The newly published book (Modelowanie rzeczywistości, Iwo Białynicki-Birula and Iwona Białynicka-Birula, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002) should help in this endeavor. Plan of lectures:
|
|
Proponowane podręczniki: |
|
Zajęcia sugerowane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładach. Warunkiem uzyskania stopnia jest przedstawienie projektu opartego na uzyskanej na wykładzie wiedzy. |
***
Przedmiot: OG8 Fizyka w doświadczeniach |
|
Wykładowca: prof. dr hab. Jan Gaj |
|
Semestr: letni
|
Liczba godzin wykł./tydz.: 2 Liczba godzin ćw./tydz.: 0 |
Kod: 11.102OG8 |
Liczba punktów kredytowych: 2,5 |
Wykład przeznaczony dla studentów wszelkich kierunków studiów poza fizyką i astronomią a także dla studentów specjalizacji "Dydaktyka i popularyzacja fizyki" na Wydziale Fizyki. Program: Celem wykładu jest poszukiwanie drogi od prostych doświadczeń i obserwacji do wybranych praw rządzących zjawiskami fizycznymi. Znaczna część doświadczeń ilustrujących wykład nadaje się do wykonania w warunkach domowych (jak w książce J. Gaj, Laboratorium Fizyczne w domu, WNT, Warszawa 1980 czy w serii artykułów Laboratorium Wiedzy i Życia,Wiedza i Życie, XII.2000; VII.2001) . Wzory i rachunki będą zredukowane do niezbędnego minimum. Rozważane doświadczenia i obserwacje są ułożone w czterech częściach:
|
|
Proponowane podręczniki: Artykuły: Laboratorium Wiedzy i Życia, Wiedza i Życie, XII.2000; VII.2001. |
|
Zajęcia sugerowane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Egzamin |
***
Przedmiot: OG9 Visual Studio.NET – język C# |
|
Wykładowca: dr Jacek Jasiak |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 |
Kod: 11.002OG9 |
Ilość punktów kredytowych: 10 |
Cel wykładu: Kurs uczy studentów tworzenia profesjonalnych aplikacji przy wykorzystaniu pakietu Visual Studio .NET firmy Microsoft. Zajęcia są pomocne w uzyskaniu certyfikatu MCP (Microsoft Certified Profesional) – tytułu, który jest honorowany na całym świecie (więcej informacji na temat certyfikatów można znaleźć na stronach: http://www.microsoft.com/poland/train_cert/certyfikaty.htm) - niestety w chwili obecnej (wrzesień 2002) nie ma jeszcze żadnego egzaminu związanego bezpośrednio z tym wykładem. Zajęcia są skierowane do studentów licencjatu Metody komputerowe fizyki, ale zapraszamy na nie również studentów innych specjalizacji. Program: W semestrze zimowym kurs będzie dotyczył programowania w języku C#, będącym lansowaną przez Microsoft uproszczoną postacią C++ i będzie oparty na kursie Microsoftu nr 2124 – Programming with C#. Program tego kursu:
Jeśli będzie czas, poruszone zostaną również bardziej zaawansowane zagadnienia związane z platformą .NET. Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG5, OG6 i OG9 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych). |
|
Proponowane podręczniki: Materiały Microsoft Press udostępnione studentom na zajęciach. Literatura uzupełniająca: Dowolne podręczniki dotyczące programowania w języki C# i platformy .NET. |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Zaliczenie co najmniej 60 godzin zajęć informatycznych w ramach studiów ogólnych (tzn. oprócz Programowania I). |
|
Forma zaliczenia: Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego. Po ukończeniu zajęć i zdaniu egzaminu w autoryzowanym ośrodku egzaminacyjnym Microsoft możliwe będzie uzyskanie tytułu MCP. Egzamin będzie bezpłatny dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki z kolokwium końcowego. Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG5, OG6 i OG9 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych). |
***
Przedmiot: OG9 Visual Studio.NET –Visual Basic |
|
Wykładowca: dr hab. Andrzej Golnik |
|
Semestr: letni |
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 |
Kod: 11.002OG9 |
Ilość punktów kredytowych: 10 |
Cel wykładu: Kurs uczy studentów tworzenia profesjonalnych aplikacji przy wykorzystaniu pakietu Visual Studio .NET firmy Microsoft. Zajęcia przygotowują do uzyskania certyfikatu MCP (Microsoft Certified Profesional) – tytułu, który jest honorowany na całym świecie (więcej informacji na temat certyfikatów można znaleźć na stronach: http://www.microsoft.com/poland/train_cert/certyfikaty.htm). Zajęcia są skierowane do studentów licencjatu Metody komputerowe fizyki, ale zapraszamy na nie również studentów innych specjalizacji. Program: W semestrze letnim kurs będzie dotyczył programowania w Visual Basicu i będzie oparty na kursach Microsoftu: 2559-Introduction to Visual Basic .NET Programming with Microsoft .NET, oraz 2565-Developing Microsoft .NET Applications for Windows (Visual Basic .NET). Główne zagadnienia:
Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG5, OG6 i OG9 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych). |
|
Proponowane podręczniki: Materiały Microsoft Press udostępnione studentom na zajęciach. Literatura uzupełniająca: Dowolne podręczniki dotyczące programowania w Visual Basicu (lub Visual Studio .NET) |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Zaliczenie co najmniej 60 godzin zajęć informatycznych w ramach studiów ogólnych (tzn. oprócz Programowania I). |
|
Forma zaliczenia: Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego. Po ukończeniu zajęć i zdaniu egzaminu w autoryzowanym ośrodku egzaminacyjnym Microsoft możliwe będzie uzyskanie tytułu MCP. Egzamin będzie bezpłatny dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki z kolokwium końcowego. Uwaga: studentom studiów magisterskich Wydziału Fizyki zajęcia OG5, OG6 i OG9 mogą być zaliczone do godzin ogólnych w wymiarze sumarycznym do 60h (5 punktów kredytowych). |
***
Przedmiot: OG10 Fizyka dnia codziennego |
|
Wykładowca: prof. dr hab. Ryszard Kutner |
|
Semestr: letni
|
Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 0 |
Kod: 11.002OG10 |
Ilość punktów kredytowych: 2,5 |
Celem zajęć
jest odpowiedź na pytania dotyczące przyrody,
techniki a także nas samych jakie się pojawiają w trakcie naszej codziennej
aktywności czyli od samego rana aż do wieczora. Inaczej mówiąc, będziemy
patrzeć na otaczający nas świat oczami kogoś kto nie jest fizykiem ale potrafi
się dziwić, natomiast odpowiedzi na postawione pytania będzie
udzielał fizyk zakładając, że znajomość fizyki wśród słuchaczy jest na poziomie elementarnym.
Wykład jest bogato ilustrowany pokazami, filmami, animacjami
i symulacjami natomiast opis matematyczny nie wychodzi poza poziom ogólnokształcący.
Zakładam jednak, że słuchacze chcą zrozumieć otaczającą nas rzeczywistość i
zamierzają aktywnie uczestniczyć w wykładzie. Jest on przeznaczony dla uczniów, studentów a także nauczycieli. Program: Na wykładzie postaram się
odpowiedzieć na wiele pytań uszeregowanych tak jak się pojawiają, od poranka
aż po zmierzch a więc nie według tradycyjnego podziału dostarczanego przez
fizykę. Reasumując, można powiedzieć, że wykład stanowi próbę prostego opisu
postrzeganej przez nas codzienności i może być traktowany jako naturalne wprowadzenie
do systematycznego kursu fizyki. Oto przykładowe pytania, które warto stawiać
nawet wtedy gdy zna się na nie odpowiedź: I O poranku Dlaczego słyszymy?
II Jedziemy do pracy Dlaczego szyby widziane
z zewnątrz są (niemal) czarne?
III Już wieczór Dlaczego zachód słońca potrafi być krwawo czerwony a wschód nigdy?
Dodatek weekendowo-wakacyjny
|
|
Proponowane podręczniki: P.G. Hewitt, Fizyka wokół nas. J. Gaj, Laboratorium fizyczne w domu. K. Ernst, Fizyka sportu C. Suplee, Fizyka XX wieku. Encyklopedia multimedialna PWN, PWN Warszawa 1999-2002 R. Greenler, Tęcze, glorie i halo czyli niezwykłe zjawiska optyczne w atmosferze. A. Strzałkowski, O siłach rządzących światem. A. Isaacs, Słownik fizyki. Encyklopedia fizyki współczesnej, PWN, Warszawa 1983. Portal Edukacyjny Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego: http://front.fuw.edu.pl/studia/ |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: |
Przedmiot: 491 Jak sprzedawać naukę, czyli o popularyzacji fizyki |
|
Wykładowca: w roku akademickim 2002/2003 wykład nie odbywa się |
|
Semestr: zimowy i letni |
Liczba godzin wykł./tydz.: 2 Liczba godzin ćw./tydz.: 0 |
Kod: 13.204491 |
Liczba punktów kredytowych: 5 |
Program:
Uwaga: Wykład jest przeznaczony dla studentów specjalizacji "Dydaktyka i popularyzacja fizyki"; oraz dla studentów wydziałów przyrodniczych. Studentom innych specjalizacji Wydziału Fizyki może być zaliczony do godzin pozakierunkowych. |
|
Proponowane podręczniki: |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Egzamin |
***
Wykładowca: dr Anna Kaczorowska |
|
Semestr: zimowy |
Liczba godzin wykł./tydz.: 2 Liczba godzin ćw./tydz.: 0 |
Kod: 13.205558 |
Liczba punktów kredytowych: 2,5 |
Wykład ukazuje wybrane postaci fizyków i ich słynne doświadczenia na tle wydarzeń historycznych i wydarzeń z dziedziny kultury. Studenci mają możliwość zapoznania się z tłumaczeniami oryginalnych tekstów uczonych, w których uczeni opisują sposoby wykonania doświadczeń i związane z nimi emocje, rozczarowanie, wzruszenie, zadziwienie. W czasie wykładu studenci korzystają z tych tekstów w miarę możliwości powtarzają opisane w nich doświadczenia, porównując ich interpretację dawną i współczesną, śledzą ewolucję wybranych pojęć fizycznych. Program:
Uwaga: Wykład jest przeznaczony dla studentów specjalizacji "Dydaktyka i popularyzacja fizyki" oraz dla studentów wydziałów przyrodniczych. Studentom innych specjalizacji Wydziału Fizyki może być zaliczony do godzin pozakierunkowych |
|
Proponowane podręczniki: |
|
Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: |
|
Forma zaliczenia: Egzamin ustny |